Statut Przedszkola
XMLTreść
Statut
Publicznego Przedszkola nr 16
im. Misia Uszatka
w Jastrzębiu Zdroju
PODSTAWY PRAWNE
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.);
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230);
3. Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.). Akty wykonawcze do ww. ustaw.
SPIS TREŚCI
Rozdział I
Postanowienia ogólne ...................................................................................................... str. 3
Rozdział II
Cele i zadania przedszkola ................................................................................................... str. 4
Rozdział III
Organy przedszkola i ich szczegółowe kompetencje ................................................. str. 7
Rozdział IV
Zasady finansowania przedszkola .............................................................................. str. 11
Rozdział V
Zasady organizacji pracy w przedszkolu ................................................................... str. 12
Rozdział VI
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola ....................................................................... str. 19
Rozdział VII
Pomoc psychologiczno—pedagogiczna ............................................................................. str. 23
Rozdział VIII
Współpraca z rodzicami ............................................................................................... str. 24
Rozdział IX
Rekrutacja do przedszkola ........................................................................................... str. 25
Rozdział X
Prawa dziecka w przedszkolu ...................................................................................... str. 26
Rozdział XI
Postanowienia końcowe ................................................................................................ str. 27
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. l . Przedszkole nosi nazwę: Publiczne Przedszkole nr 16 im. Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju.
2. Siedziba Przedszkola znajduje się w Jastrzębiu-Zdroju przy ul. Ruchu Oporu 25.
3. Publiczne Przedszkole nr 16 im. Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju jest jednostką publiczną.
4. W przedszkolu może być organizowana nauka, wychowanie i opieka osób niebędących obywatelami polskimi, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 2. 1. Organem prowadzącym przedszkole jest Jastrzębie-Zdrój - Miasto na prawach powiatu.
2. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Śląski Kurator Oświaty w Katowicach – Delegatura w Rybniku.
§ 3. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział.
§ 4. Ilekroć w Statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
l) ustawie prawo oświatowe - należy przez to rozumieć ustawę prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r.;
2) ustawie o systemie oświaty — należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 199 Ir. o systemie oświaty;
3) Przedszkolu, jednostce — należy przez to rozumieć Publiczne Przedszkole nr 16 im. Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju;
4) Dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora Publicznego Przedszkola nr 16 w Jastrzębiu-Zdroju;
5) nauczycielu — należy przez to rozumieć nauczyciela zatrudnionego w Publicznym Przedszkolu nr 16 im. Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju
6) wychowawcy — należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu powierzono funkcję wychowawcy danego oddziału;
7) rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców, prawnych opiekunów dzieci uczęszczających do przedszkola oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad tymi dziećmi, a w przypadku dzieci z doświadczeniem migracyjnym, także osoby sprawujące nad nimi opiekę;
8) Radę Pedagogiczną - należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Publicznego Przedszkola nr 16 im Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju;
9) Dzieciach - należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Publicznego Przedszkola nr 16 im. Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju;
10) Radzie Rodziców — należy przez to rozumieć Radę Rodziców Publicznego Przedszkola nr 16 im. Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju;
11) Statucie — należy przez to rozumieć Statut Publicznego Przedszkola nr 16 im. Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju.
Rozdział II
Cele i zadania przedszkola
§ 5. 1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie Prawo Oświatowe oraz w przepisach wydawanych na ich podstawie, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
2. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
2) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym i psychicznym,
3) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
4) współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi, zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc.
3. Przedszkole realizuje cele i zadania wspomagając indywidualny rozwój każdego dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego z uwzględnieniem rodzaju jego niepełnosprawności poprzez:
1) organizację oddziałów przedszkolnych w zbliżonym wieku z uwzględnieniem możliwości rozwojowych dzieci;
2) dostosowanie metod pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
3) stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności;
4) planowanie swojej pracy z uwzględnieniem potrzeb, zainteresowań i możliwości dzieci danego oddziału stwierdzone na podstawie obserwacji i diagnoz;
5) dostosowanie tempa pracy dydaktyczno- wychowawczej do możliwości dzieci i stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy poprzez prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej;
6) wdrażanie programów wychowania przedszkolnego i programów własnych nauczycieli dopuszczonych przez dyrektora;
7) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej na podstawie odrębnych przepisów;
8) tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej.
§ 6. Celem wychowania przedszkolnego jest:
1) uzyskanie przez dzieci dojrzałości szkolnej i przygotowanie ich do pełnienia różnych ról społecznych;
2) poznawanie możliwości psychofizycznych dzieci i wspieranie ich w harmonijnym rozwoju;
3) rozwijanie uzdolnień i zainteresowań dzieci;
4) rozbudzanie zainteresowań światem zewnętrznym poprzez eksplorowanie go wszystkimi zmysłami;
5) budowanie systemu wartości, w tym kształtowanie patriotyzmu oraz tolerancji i akceptacji dla różnic kulturowych;
6) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach;
7) przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
7. Do zadań przedszkola należy:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa, wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
3) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
4) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
5) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
6) promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
7) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
8) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
9) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
10) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowanie, majsterkowanie, planowanie i podejmowanie intencjonalnego działania, prezentowanie wytworów swojej pracy;
11) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
12) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
13) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
14) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
15) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego;
16) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;
17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu różnych zawodów. Prowadzenie działań w zakresie preorientacji zawodowej w przedszkolu, która ma na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień m.in. poprzez:
a) prowadzenie zajęć mających na celu poznawanie własnych zasobów: dziecko określa, co lubi robić, podaje przykłady różnych zainteresowań, opowiada o sobie w grupie rówieśniczej,
b) organizowanie spotkań z pasjonatami oraz przedstawicielami różnych zawodów: strażak, policjant, lekarz, górnik itp.,
c) organizowanie wycieczek do zakładów pracy.
8. l. Sposób realizacji zadań:
1) rozpoznawanie potrzeb dzieci w zakresie edukacji, opieki i wychowania;
2) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno—pedagogicznej oraz wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka;
3) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola;
4) realizacja zadań opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznych w oparciu o przyjęte programy wychowania przedszkolnego dla poszczególnych grup uwzględniające podstawę programową;
5) umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej;
6) prowadzenie działań prozdrowotnych;
7) sprawowanie opieki nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do ich wieku, możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiskowych;
8) zapewnienie bezpośredniej i stałej opieki nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola (szczegółowy sposób organizowania spacerów i wycieczek określa regulamin);
9) przygotowywanie posiłków zgodnie z zasadami żywienia;
10) w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i możliwości dzieci;
11) za zgodą rodziców na terenie jednostki organizuje się naukę religii i włącza się ją do planu zajęć przedszkolnych.
2. Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
3. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, poprzez:
1) zapoznawanie z historią kraju i symbolami narodowymi;
2) organizowanie w przedszkolu uroczystości z okazji świąt narodowych i świąt kościelnych z prezentowaniem symboli państwowych;
3) zwiedzanie miejsc pamięci narodowej, muzeów, nekropolii, parków narodowych, krajobrazowych, rezerwatów i pomników przyrody, które zlokalizowane są w najbliższej okolicy;
4) przybliżanie tradycji i kultury regionu i najbliższej okolicy;
5) udział w spotkaniach z ciekawymi postaciami zapraszanymi do przedszkola –autorytetami w zakresie nauki, kultury i sportu;
6) tworzenie tradycji przedszkola;
7) wzbudzanie poczucia szacunku dla wartości, na których oparta jest rodzina.
Rozdział III
Organy przedszkola i ich kompetencje
9. 1. Organami Przedszkola są:
l) Dyrektor;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci
2. Każdy organy przedszkola ma prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych w odrębnych przepisach oraz Statucie.
3. Organy przedszkola są zobowiązane do współdziałania i kierowania się w swojej działalności nadrzędnym interesem, jakim jest dobro dzieci i wizerunek Przedszkola.
4. Organy współdziałają ze sobą, realizując ustawowe kompetencje, a także podejmując wspólne działania służące rozwojowi przedszkola oraz poprawie bazy materialnej.
5. Organy współdziałają ze sobą między innymi poprzez wymianę informacji, wspólne planowanie oraz realizację przedsięwzięć na rzecz przedszkola i środowiska.
6. W razie zaistnienia sporu między organami przedszkola obowiązkiem tych organów jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu na terenie przedszkola poprzez dialog przedstawicieli stron konfliktu.
7. W przypadku, gdy Dyrektor jest stroną w sporze a podejmowane próby rozwiązania społu są nieskuteczne, strony konfliktu mogą się zwrócić z prośbą o pomoc do organów sprawujących nadzór nad przedszkolem: organu prowadzącego przedszkole lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Prośbę kieruje się do ww. organów z uwzględnieniem przedmiotu sporu oraz zakresu kompetencji nadzorczych organów.
10. l . Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
2. Jest odpowiedzialny za całokształt działalności dydaktycznej, wychowawczej, organizacyjnej i administracyjnej przedszkola,
3. Zakres obowiązków Dyrektora reguluje głównie Art.68. l ustawy prawo oświatowe.
4. Dyrektor w szczególności:
l) kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz;
2) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
3) odpowiada za realizację podstawy programowej;
4) sprawuje nadzór pedagogiczny, w ramach którego:
a) kontroluje:
- przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola,
- przebieg procesów kształcenia i wychowania w szkole oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola,
b) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
- diagnozę pracy przedszkola,
- planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
- prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;
5) kieruje pracą Rady Pedagogicznej;
6) realizuje uchwały Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej podjęte w ramach kompetencji stanowiących tych organów i wstrzymuje wykonywanie uchwał niezgodnych z przepisami;
7) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
8) odpowiada za zapewnienie bezpieczeństwa dzieci i nauczycieli w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole oraz pozostałych pracowników przedszkola;
9) odpowiada za stan higieniczno-sanitarny i estetyczny Przedszkola oraz jego obejścia;
10) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
11) stwarza warunki do działania w jednostce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej jednostki;
12) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wychowanka;
13) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa.
§ 10a 1. Dyrektor Przedszkola, za zgodą organu prowadzącego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli:
1) temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 21:00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15°C lub jest niższa;
2) wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu dzieci. np. klęski żywiołowe, zagrożenia epidemiologiczne, zagrożenia atakami terrorystycznymi i inne;
3) temperatura w pomieszczeniach lekcyjnych nie przekracza 18°C;
4) występuje przekroczenie w powietrzu dopuszczalnych poziomów substancji szkodliwych.
2. Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną może być zagrożone zdrowie dzieci.
3. Zgoda i opinia, o których mowa odpowiednio w ust. 2, mogą być wydane także ustnie, telefonicznie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności. W takim przypadku treść zgody lub opinii powinna być utrwalona w formie protokołu, notatki, adnotacji lub w inny sposób.
4. Zawieszenie zajęć, o którym mowa w ust. 2, może dotyczyć w szczególności grupy wychowawczej, oddziału lub całej jednostki, w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć.
5. Wszyscy pracownicy, rodzice oraz osoby trzecie przebywające na terenie przedszkola zobowiązani są znać i stosować się do wewnętrznych przepisów bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu.
11. l . W Przedszkolu może być utworzone stanowisko wicedyrektora. Zasady oraz tryb powierzenia stanowiska wicedyrektora oraz odwołania z niego określają odrębne przepisy.
2. W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go Wicedyrektor. Szczegółowy zakres czynności i uprawnień Wicedyrektora określa Dyrektor.
3. W sytuacji, gdy nie utworzono stanowiska wicedyrektora, w przypadku nieobecności dyrektora Przedszkola zastępuje go inny nauczyciel Przedszkola, wyznaczony przez organ prowadzący.
§ 12. 1. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym utworzonym zgodnie z art.69 ustawy prawo oświatowe, posiadającym kompetencje i uprawnienia określone w ww. ustawie oraz działającym zgodnie z ustalonym przez siebie regulaminem.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor Przedszkola.
4. Zadania przewodniczącego Rady Pedagogicznej określa ustawa prawo oświatowe oraz regulamin o którym mowa w ust. 1.
5. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy jednostki;
2) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w jednostce po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców;
3) ustalanie i organizacja doskonalenia zawodowego nauczycieli jednostki;
4) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków (nie dotyczy dziecka objętego obowiązkowym wychowaniem przedszkolnym);
5) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy jednostki.
6. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
2) projekt planu finansowego jednostki;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
7. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z oceną gotowości szkolnej dziecka oraz postępów dzieci 3,4,5 letnich, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora przedszkola, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
8. W uzasadnionych przypadkach zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowanie zdalnie, z wykorzystaniem metod i środków komunikacji elektronicznej. W takim przypadku głosowanie członków Rady Pedagogicznej może odbywać się w formie:
1) wiadomości e-mail przesłanej przez nauczyciela z wykorzystaniem skrzynki elektronicznej służbowej wskazanej przez nauczyciela;
2) głosowania przez podniesie ręki w trakcie posiedzeń Rady Pedagogicznej organizowanych w formie videokonferencji.
9. Rada pedagogiczna przygotowuje i uchwala statut przedszkola albo jego zmiany
10. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
13. l . W przedszkolu działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
2. (uchylony)
3. Rada Rodziców organizuje swoja działalność zgodnie z ustalonym przez siebie regulaminie, w którym określa w szczególności wewnętrzną strukturę, tryb pracy oraz szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad.
4. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów przedszkola, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
4. Zakres kompetencji Rady Rodziców określa Art. 84.2 ustawy prawo oświatowe.
5. (uchylony)
6. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Fundusze mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym rady rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez Radę Rodziców.
§ 13a. 1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
2. Organy Przedszkola współpracują w procesie wspomagania rozwoju i edukacji dzieci, w szczególności:
1) Rada Rodziców na wniosek przewodniczącego zaprasza do udziału w swoich posiedzeniach dyrektora Przedszkola lub przedstawiciela Rady Pedagogicznej w celu wymiany uwag, opinii, konsultacji w każdej sprawie;
2) przedstawiciele Rady Rodziców mogą uczestniczyć na zaproszenie przewodniczącego Rady Pedagogicznej w zebraniu rady w związku z analizą i oceną jakości pracy Przedszkola oraz podejmowaniem wspólnych decyzji w zakresie rozwoju i edukacji dzieci;
3) przedstawiciele organów spotykają się w każdym czasie, gdy zaistnieje potrzeba rozwiązania problemów organizacyjnych, opiekuńczych bądź wychowawczych;
4) przewodniczący organów przekazują na bieżąco informacje w sprawach opieki, wychowania i kształcenia dzieci korzystając z różnych form komunikacji.
3. Przepływ informacji pomiędzy organami Przedszkola o proponowanych i planowanych działaniach, odbywa się poprzez: zebrania, kontakty indywidualne, ogłoszenia na tablicy, ogłoszenie na stronie internetowej, dziennik elektroniczny, komunikaty i zarządzenia Dyrektora.
Rozdział IV
Zasady finansowania przedszkola
§ 14. 1. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez Jastrzębie — Zdrój - miasto na prawach powiatu.
2. Obsługę finansowo-księgową zapewnia Miejski Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli na podstawie zawartego porozumienia, w zakresie:
l) prowadzenia rachunkowości jednostki,
2) wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi,
3) dokonywania wstępnej kontroli:
a) zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
b) kompletności rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych finansowych (art. 54 ustawy o finansach publicznych).
§ 15. 1. Bezpłatne nauczanie, wychowanie i opieka nad dziećmi uczęszczającymi do przedszkola odbywa się w godzinach 8:00 — 13:00.
2. Dzieci objęte obowiązkiem rocznego przygotowania do podjęcia nauki w szkole oraz dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie ponoszą opłat za pobyt w przedszkolu bez względu na czas pobytu.
3. Odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu ustalana jest na podstawie ustawy prawo oświatowe oraz innych przepisów wykonawczych do tej ustawy.
4. W przedszkolu istnieje możliwość korzystania z 3 posiłków: śniadanie, obiad, podwieczorek.
5. Wysokość opłaty za wyżywienie reguluje zarządzenie dyrektora przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym.
6. Opłata, która przekracza wymiar bezpłatnych świadczeń i wyżywienia przyjmowana jest zgodnie z warunkami zawartymi w informacji o dziecku podpisywanej przez rodziców przed rozpoczęciem roku szkolnego lub przed rozpoczęciem uczęszczania dziecka do przedszkola w przypadku przyjęcia w trakcie trwającego już roku szkolnego oraz zgodnie z zapisami „Regulaminu elektronicznej ewidencji czasu pobytu dziecka w Publicznym Przedszkolu nr 16 im. Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju”.
7. Dziecku, którego rodzice nie są w stanie ponieść kosztów pobytu w przedszkolu, na wniosek rodziców refunduje opłatę za wyżywienie Ośrodek Pomocy Społecznej.
8. Rodzice otrzymują od intendenta informację umieszczoną na tablicy ogłoszeń, na stronie internetowej przedszkola i mobiPortalu o wysokości opłat za pobyt i żywienie w danym miesiącu.
9. Uiszczanie opłat za wyżywienie i świadczenie dokonywane jest przez rodziców w formie przelewu na podane konto przedszkola.
10. Za pobyt dziecka w 5 godzinnym oddziale przedszkolnym bez wyżywienia nie pobiera się opłat.
Rozdział V
Zasady organizacji pracy w przedszkolu
16. 1. Przedszkole funkcjonuje od 1 września do 31 sierpnia z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący, stosownie do potrzeb środowiska.
2. Przedszkole pełni dyżur w czasie wakacji zgodnie z harmonogramem ustalonym przez organ prowadzący na wniosek dyrektora:
1) W czasie przerw pracy przedszkola dyrektor Przedszkola kieruje rodzica do przedszkola, które jest otwarte, a rodzic indywidualnie dopełnia formalności, aby zapewnić opiekę dziecku.
3. Przedszkole czynne jest 5 dni w tygodniu.
4. Przedszkole czynne jest w godzinach określonych w projekcie organizacyjnym jednostki na dany rok szkolny.
5. W 5-godzinnych oddziałach przedszkolnych może być realizowany system zmianowości nauczania jeżeli został określony w projekcie organizacyjnym na dany rok szkolny.
6. Nauczycielka pracująca od godziny otwarcia przedszkola przyjmuje wychowanków ze wszystkich oddziałów pod swoją opiekę do momentu podjęcia pracy przez nauczycielki z pozostałych oddziałów; nauczycielka pracująca do godziny zamknięcia (przedszkola) oddziałów przyjmuje dzieci ze wszystkich oddziałów, w których zakończyła się godzina funkcjonowania tych oddziałów i sprawuje nad nimi opiekę do momentu rozejścia się wychowanków do domu. (oddziały zbiorcze określone są na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego).
7. Dopuszcza się kształcenie z wykorzystaniem metod i technik na odległość na podstawie odrębnych przepisów prawa.
17. l. Organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określają szczegółowo przepisy prawa oświatowego w tym zakresie.
2. Organizacja przedszkola określa w szczególności:
1) czas pracy poszczególnych oddziałów;
2) liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych stosownie do określonych przepisów wykonawczych;
3) obowiązkowe i dodatkowe zajęcia wychowawcze oraz dydaktyczne zgodnie z tygodniowym rozkładem dnia ustalonym przez dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego;
3. Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut.
3a. Godzina zajęć prowadzonych przez nauczyciela z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość trwa nie krócej niż 15 minut i nie dłużej niż 30 minut.
4. Czas trwania zajęć dydaktycznych uzależniony jest od możliwości rozwojowych określonej grupy wiekowej;
5. Czas trwania zajęć z religii i zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:
1) z dziećmi w wieku 3 - 4 lat około 15 minut,
2) z dziećmi w wieku 5 - 6 lat około 30 minut,
6. (uchylony)
7. Nauka religii jest organizowana w oddziałach dzieci 5 i 6 letnich w wymierzę 1 godziny tygodniowo na wniosek rodziców.
18. 1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział przedszkolny złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
2. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednego lub dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy i zakresu przydzielonych zadań.
3. Dyrektor przedszkola w ramach prawidłowej organizacji pracy przedszkola decyduje o ciągłości pracy nauczycieli w danej grupie dzieci.
4. Ze względu na prawidłową organizację pracy przedszkola nauczyciel może zostać przesunięty do pracy w innej grupie.
5. Z przyczyn organizacyjnych poszczególne grupy mogą zostać podzielone z początkiem kolejnego roku szkolnego po poinformowaniu rodziców z końcem poprzedniego roku szkolnego.
5a. W razie konieczności organizacyjnej może nastąpić przesunięcie do innej grupy wiekowej, biorąc pod uwagę procedurę tworzenia grup:
1) Dzieci o zbliżonym wieku (np. data urodzenia);
2) Dzieci kontynuujące edukację przedszkolną;
3) Poziom funkcjonowania społecznego i jego samodzielności wynikającej z rocznej obserwacji dziecka;
4) Ostateczna decyzje o utworzeniu grupy podejmuje dyrektor wraz z rada pedagogiczną
5) W razie konieczności organizacyjnej może nastąpić przesuniecie do innej grupy wiekowej, nawet w czasie trwania roku szkolnego.
6. W okresach niskiej frekwencji dzieci lub w innych zaistniałych sytuacjach, dyrektor może zlecić doraźne łączenie oddziałów z zachowaniem ich liczebności — nie więcej niż 25 dzieci.
7. Zasady tworzenia oddziałów w przedszkolu dla mniejszości narodowej lub etnicznej określają odrębne przepisy.
18a. 1. Przedszkole zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
2. Sprawowanie opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem:
1) W przedszkolu:
a) pracownicy przedszkola pełnią dyżury w szatni podczas przyprowadzania i odbierania dzieci;
b) opiekę nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu sprawuje nauczyciel;
c) w grupach 3 letnich nauczyciela w sprawowaniu opieki nad dziećmi wspiera pomoc nauczyciela;
d) we wszystkich grupach wiekowych czynności samoobsługowe dzieci wspomaga sprzątaczka
e) zajęcia z ostrymi narzędziami (nożyczki, igły) organizowanie są w małych zespołach pod obserwacją nauczyciela, pomocy nauczyciela lub sprzątaczki;
f) sale zabaw są wyposażone w podręczne apteczki pierwszej pomocy przedmedycznej;
g) nauczyciel nie może opuścić sali zajęć zostawiając dzieci bez opieki i nadzoru;
h) nauczyciel zapewnia dzieciom warunki bezpiecznej zabawy i nauki, wszelkie usterki i nieprawidłowości zgłasza dyrektorowi;
2) Poza przedszkolem:
a) w trakcie zajęć i zabaw organizowanych w ogrodzie przedszkolnym opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel, dodatkowo pomoc nauczyciela lub sprzątaczka;
b) przed wyjściem dzieci do ogrodu przedszkolnego pracownik przedszkola sprawdza teren pod względem bezpieczeństwa;
c) dzieci korzystają z ogrodu przedszkolnego zgodnie z regulaminem placu zabaw i instrukcjami korzystania ze sprzętu ogrodowego;
d) w czasie spacerów opiekę nad jedną grupą wiekową sprawuje nauczyciel oraz pomoc nauczyciela lub sprzątaczka;
e) wdraża się dzieci do przestrzegania przepisów bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych;
3) Przedszkole może organizować różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki, organizację i program wycieczek dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej:
a) wycieczki całodzienne dzieci poza teren przedszkola odbywają się za pisemną lub potwierdzona w dzienniku elektronicznym zgodą rodziców;
b) wycieczki i spacery poza teren przedszkola odbywają się z udziałem wymaganej liczby opiekunów;
c) w czasie wycieczek całodniowych (wyjazdowych) opiekę sprawują nauczyciele, personel przedszkola, mogą również rodzice, którzy uczestniczą w wycieczce;
d) każdy nauczyciel wychodząc z dziećmi poza teren przedszkola jest zobowiązany do każdorazowego odnotowania tego faktu w rejestrze wyjść grupowych.
3. Szczegółową organizację wycieczek określa regulamin organizacji wycieczek opracowany przez radę pedagogiczną.
19. 1. Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz, dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego zgodnie z przepisami określonymi w ustawie.
2. Na wniosek rady pedagogicznej dyrektor ustala ramowy rozkład dnia.
3. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad daną grupą, uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, uzdolnień, zainteresowania i niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców, ustalają szczegółowy rozkład dnia dla oddziału przedszkolnego.
4. Przebieg opieki, wychowania i nauczania dzieci jest dokumentowany, a zasady prowadzenia dokumentacji określają obowiązujące przepisy oraz wydane na ich podstawie zarządzenia dyrektora.
5. Przedszkole może realizować działalność innowacyjną i działalność eksperymentalną zgodnie z ustalonymi zasadami określonymi odrębnymi przepisami w tym zakresie.
6. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może oddelegować pracownika pedagogicznego do pracy zdalnej w miejscu jego zamieszkania w sytuacji zawieszenia zajęć.
7. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, organizację pracy przedszkola w tym zajęć rewalidacyjnych i wychowawczych, organizuje się w miarę możliwości i z uwzględnieniem specyfiki nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, chyba że przedszkole funkcjonuje w normalnej formie.
8. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, realizacja zadań przedszkola odbywa się poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:
1) Wszyscy pracownicy przedszkola, a nauczyciele w szczególności, zobowiązani są do zapewnienia wychowankom bezpieczeństwa w sieci. Zapewnienie bezpieczeństwa cyfrowego dzieci poprzez wychowanie i edukację, prowadzone w sposób zintegrowany tak w przedszkolu, jak i w rodzinie w celu:
a) zapewnienia dzieciom aktualnej wiedzy o korzystaniu z zasobów Internetu,
b) kształtowania postaw odpowiedzialnej aktywności w środowisku cyfrowym,
c) zapewnienia spójności między prawidłowymi zachowaniami w przedszkolu, w przestrzeni publicznej i w domu rodzinnym;
2) Jeżeli przedszkole funkcjonuje w normalnym trybie, pracownicy, wychowankowie oraz rodzice zobowiązani są do bezwzględnego przestrzegania zaleceń Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego.
9. Monitorowanie postępów dzieci odbywa się na bieżąco w formie przekazywania informacji o postępach ich rodzicom drogą elektroniczną (e-mail, dziennik elektroniczny) lub telefoniczną z zachowaniem poufności.
10. O sposobie lub sposobach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, dyrektor informuje organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
11. W celu zróżnicowania form pracy zajęcia z dziećmi będą prowadzone również w sposób asynchroniczny. Nauczyciel udostępnia materiały, a dzieci wykonują zadania w czasie odroczonym.
12. Sposób potwierdzania uczestnictwa dzieci w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniają konieczność poszanowania sfery prywatności dziecka oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do nauki.
§ 19a. 1. W czasie ograniczenia funkcjonowania Przedszkola związanego z zagrożeniem zdrowia dzieci nauka jest realizowana z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zgodnie z odrębnym Zarządzeniem Dyrektora.
2. Zajęcia w przedszkolu zawiesza się, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
1) zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
2) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi, zagrażającej zdrowiu dzieci;
3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
4) nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci innego niż określone w pkt 1-3 - w przypadkach i trybie określonych w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
4. O sposobie lub sposobach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, dyrektor informuje organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
5. W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 2, na okres powyżej dwóch dni dyrektor organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 2.
1) podstawowa forma kontaktu nauczycieli z dziećmi i rodzicami są:
a) dziennik elektroniczny
b) komunikatory społecznościowe
c) poczta elektroniczna
d) kontakt telefoniczny
2) podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest realizowana przy współpracy nauczyciela i rodziców w warunkach edukacji w domu rodzinnym. Dziecko powinno w domu, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, zaspakajać potrzebę ruchu;
3) nauczyciel ustala bezpośrednio z rodzicami formy kontaktu i sposób przekazywania zadań edukacyjnych;
4) za pośrednictwem wskazanych w pkt.1 form kontaktów nauczyciel może udostępniać: a) propozycje wykonania prac plastycznych, projektów technicznych, zabaw badawczych lub eksperymentów;
b) opracowane przez siebie propozycje twórczej aktywności dzieci;
c) linki do słuchowisk, audycji radiowych, informacje o programach telewizyjnych, zabaw on-line
5) w celu indywidualizacji nauczania nauczyciel może za pomocą ustalonej z rodzicami formy komunikacji udostępnić konkretna propozycję opracowana na potrzeby jego dziecka oraz dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, adekwatna do realizowanego programu;
6) w procesie nauki zdalnej aktywności powinny być udostępniane w rozsądnej ilości zgodnie z potrzebami i możliwościami rozwojowymi dzieci (dzieci 3-4 letnie czas na wykonanie pracy ok 15 min., 5 i 6 letnie ok 30 min.
7) proponowane zadania i aktywności z wykorzystaniem narzędzi TIK (komputer, Internet) dla dzieci 4 letnich nie powinny przekroczyć 15 min., a dla dzieci 5 i 6 letnich 20 min. dziennie;
8)propozycje aktywności dla dzieci 3 letnich nie mogą wykorzystywać wysokich technologii (propozycje instrukcji, zadań słuchowisk, piosenek przekazywane są jako pomoc dla rodziców)
9) przy doborze zadań i aktywności nauczyciele kierują się zasada racjonalnego podziału czasu na:
a) zadania ruchowe (spacery, zabawy, jazda na rowerze)
b) zadania doskonalące samodzielność (czynności higieniczne, ubieranie się sprzątanie zabawek, przygotowanie śniadania itp.)
c) zadania ze sfery rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych (rozmowy, zabawy z rodzeństwem, samodzielne zabawy, relaksacja)
10) proponowane zadania i aktywności powinny być w zasięgu możliwości materialnych , merytorycznych i czasowych rodziców
11) nauczyciele oraz specjaliści w ramach godzin dostępności dla dzieci i rodziców udzielają porad i konsultacji;
12) dziecko realizujące kształcenie zdalne w domu pozostaje pod opieka rodziców, którzy maja za zadanie zapewnić mu wsparcie i bezpieczeństwo;
13) monitorowanie postępów w nauce , sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności dzieci oraz ocenę postępów ustala każdy nauczyciel opierając się na obowiązującym w przedszkolu w systemie wzmacniania każdego dziecka i obowiązujących przepisach tj. ocenie gotowości szkolnej dziecka oraz postępów dzieci 3,4,5 letnich.
14) Realizacja zajęć wynikających z realizacji IPET może odbywać się stacjonarnie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i zaleceń sanitarnych.
15) w szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola za zgoda organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny mogą odstąpić od organizowania dla wychowanków zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
§ 19b. 1. W przedszkolu prowadzone są działania z zakresu doradztwa zawodowego, które obejmują preorientację zawodową mającą na celu pobudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci, a także wstępne ich zapoznanie z wybranymi zawodami.
2. Działania z zakresu doradztwa zawodowego prowadzone w przedszkolu:
1) zajęcia, podczas których dziecko określa, co lubi robić, opowiada o sobie w grupie rówieśniczej, podaje przykłady zainteresowań po;
2) spotkania z pasjonatami i przedstawicielami różnych zawodów: strażak, policjant, lekarz itp.,
3) wycieczki do zakładów pracy.
3. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla przedszkola obejmują:
1) Poznanie siebie, gdzie dziecko:
a) określa, co lubi robić;
b) podaje przykłady różnych zainteresowań;
c) określa, co robi dobrze;
d) podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
2) Świat zawodów i rynek pracy, gdzie dziecko:
a) odgrywa różne role zawodowe w zabawie,
b) podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby,
c) wskazuje zawody zaangażowane w postawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których dziecko uczestniczy, takie jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę,
d) podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny,
e) opowiada o sobie w grupie rówieśniczej;
3) Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, gdzie dziecko:
a) nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej),
b) nazywa czynności, których lubi się uczyć;
4) Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, gdzie dziecko:
a) opowiada, kim chciałoby zostać;
b) na miarę swoich możliwości planuje własne działania lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu,
c) podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej.
20. 1. Dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola (nie dotyczy dziecka realizującego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego) w następujących przypadkach:
l) nieusprawiedliwionej absencji trwającej dłużej niż miesiąc;
2) nie wniesienia płatności za przedszkole trwającego dłużej niż dwa okresy płatności.
2. Rodzice mają prawo do odwołania się od tej decyzji do organu nadrzędnego.
3. W trakcie postępowania odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do przedszkola, chyba, że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Rygor natychmiastowej wykonalności obowiązuje w sytuacjach wynikających z art. 108 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
Rozdział VI
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
21. 1. W przedszkolu zatrudniony jest dyrektor, nauczyciele oraz pracownik administracji i pracownicy obsługi.
2. Zakres zadań i obowiązki nauczycieli ustala dyrektor przedszkola w oparciu o rozdział drugi oraz art.42 ust, 2 ustawy Karta Nauczyciela oraz potrzeby wynikające z organizacji przedszkola.
2a. W uzasadnionych przypadkach, podyktowanych zagrożeniem zdrowia i życia pracowników, Dyrektor może zobowiązać pracowników do pracy zdalnej, na zasadach i warunkach określonych w odrębnych przepisach.
3. Szczegółowe zakresy czynności nauczycieli, pracowników administracji i obsługi znajdują się w ich aktach osobowych.
4. Do głównych obowiązków nauczycieli oraz nauczycieli — specjalistów należy:
1) planowanie, organizowanie i dokumentowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
2) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
3) współdziałanie ze specjalistami służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów,
4) planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zgodnie z obowiązującymi przepisami;
5) dbanie o zdrowie, rozwój i bezpieczeństwo dzieci;
6) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania, nauczania i opieki oraz przekazywanie im informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
7) zaznajamianie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
8) zebrań grupowych co najmniej trzy razy w roku oraz w miarę potrzeb;
9) zajęć otwartych dla rodziców co najmniej raz w roku; (nie dotyczy nauczycieli specjalistów);
10) kontakty indywidualne na bieżąco;
11) zamieszczanie informacji o ważnych sprawach grupy i przedszkola na tablicy ogłoszeń przestrzegając ochrony danych osobowych;
12) przestrzeganie praw dziecka;
13) stosowanie obowiązujących przepisów prawa oświatowego, przepisów bezpieczeństwa i p.poż,
5. Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązków.
5a. Nauczyciel jest obowiązany do dostępności w przedszkolu w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć – w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni.
5b. W czasie prowadzenia kształcenia na odległość nauczyciel wychowania przedszkolnego zobowiązany jest:
1) udostępniać rodzicom treści i zadań do samodzielnego wykonania w domu;
2) zindywidualizować pracę oraz treści zadań do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
3) wskazać co dziecko zrobiło dobrze, a co źle, co należy jeszcze powtórzyć oraz na co zwrócić uwagę;
4) utrzymywać stały kontakt z rodzicem.
5) natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa wychowanków.
5c. W przedszkolu zatrudnia się logopedę, psychologa i pedagoga specjalnego:
1) do zadań logopedy należy w szczególności:
a) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
b) prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju językowego wychowanków;
c) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami;
d) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, uzdolnień, oraz przyczyn niepowodzeń lub trudności w funkcjonowaniu w grupie;
e) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
2) do zadań psychologa należy w szczególności:
a) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu ustalenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka w przedszkolu;
b) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola;
c) udzielanie indywidualnej i zespołowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb;
d) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
e) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
f) kierowanie dzieci na badania specjalistyczne ;
g) udzielanie rodzicom pomocy ułatwiającej rozwiązywanie przez nich trudności w wychowaniu własnych dzieci, w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości i uzdolnień;
h) wspieranie wychowawców, innych nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, uzdolnień, oraz przyczyn niepowodzeń lub trudności w funkcjonowaniu w grupie;
i) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3) do zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności:
a) współpraca z zespołem opracowującym dokumentację dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET;
b) współpraca z nauczycielami oraz innymi specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu, a
także z rodzicami oraz wychowankami w ramach, której pedagog ma za zadanie:
– rekomendowanie dyrektorowi działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa wychowanków w życiu przedszkola; – diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
c) wspieraniu nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb wychowanków, ale także ich mocnych stron;
d) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowankom, rodzicom oraz nauczycielom;
e) współpraca z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, np.:
– poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
– placówkami doskonalenia nauczycieli;
– innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
– pracownikiem socjalnym;
– asystentem rodziny;
– kuratorem sądowym i innymi.
4) logopeda, psycholog i pedagog specjalny opracowują na rok szkolny ramowy plan pracy, zatwierdzony przez dyrektora;
5) na koniec każdego półrocza specjaliści składają sprawozdania ze swojej pracy;
6) specjaliści, tj.: logopeda, psycholog i pedagog specjalny dokumentują swoją działalność na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
6. Do głównych obowiązków intendenta należy wykonywanie:
l) czynności księgowo - finansowych;
2) czynności związanych z prowadzeniem działu kuchennego:
a) sporządzenie jadłospisów zgodnie z obowiązującymi przepisami;
b) sprawowanie\ nadzoru nad sporządzaniem posiłków i ich prawidłowym wydawaniem, dbanie o ich kaloryczność zgodną z obowiązującymi normami zbiorowego żywienia dzieci;
c) dbałość o należyte i zgodne z normami zapasy produktów żywnościowych;
d) sprawowanie kontroli wewnętrznej warunków sanitarnych we wszystkich etapach produkcji i obrotu zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3) czynności gospodarczych
4) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, a wynikających z organizacji pracy
7. Do głównych obowiązków kucharki należy:
l) wykonywanie czynności związanych z przygotowywaniem i wydawaniem posiłków;
2) przestrzeganie właściwego podziału pracy w kuchni i nadzór nad jej wykonywaniem;
3) przestrzeganie zasad technologii, czystości, przepisów bezpieczeństwa, zasad HACP;
4) uczestniczenie w planowaniu jadłospisów i przegotowaniu według nich posiłków
5) wykonywanie innych czynności zleconych przez intendenta lub dyrektora wynikających z organizacji pracy.
8. Głównymi obowiązkami pomocy kuchennej są:
l) przygotowanie potraw zgodnie z wytycznymi kucharki;
2) utrzymywanie czystości i porządku na stanowisku pracy oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, przestrzeganie zasad HACP;
3) doraźne zastępstwo kucharki w przypadku jej nieobecności.
4) wykonywanie innych czynności zleconych przez kucharkę, intendenta lub dyrektora wynikających z organizacji pracy.
9. Głównymi obowiązkami pomocy nauczyciela są:
l) współpraca z nauczycielem przy organizacji zajęć z dziećmi;
2) pomoc dzieciom w czynnościach samoobsługowych;
3) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w trakcie wykonywania obowiązków służbowych.
10. Do głównych obowiązków sprzątaczki należy:
l) utrzymywanie porządku i czystości na terenie jednostki;
2) współpraca z nauczycielem w organizowaniu opieki nad dziećmi;
3) pomoc nauczycielowi w czynnościach organizacyjnych i porządkowych,
4) przestrzeganie zasad organizacji pracy w jednostce i przepisów bezpieczeństwa.
5) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających z organizacji i potrzeb przedszkola.
11. Woźny zobowiązany jest przede wszystkim:
l) do utrzymywania porządku i czystości na terenie obejścia jednostki;
2) dokonywania wszelkich napraw sprzętów, zabawek i, urządzeń w przedszkolu i ogrodzie przedszkolnym;
3) przestrzegania zasad organizacji pracy obowiązujących w przedszkolu i przepisów bezpieczeństwa.
4) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających z organizacji i potrzeb przedszkola.
12. Na terenie przedszkola z powodu braku opieki medycznej nie wykonuje się żadnych zabiegów medycznych oraz nie podaje się dzieciom leków.
13. W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
Rozdział VII
Pomoc psychologiczno — pedagogiczna
§ 23. 1. Pomoc psychologiczno — pedagogiczna polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu jego możliwości psychofizycznych i środowiskowych i jest realizowana we współpracy z:
l) rodzicami,
2) poradnią psychologiczno — pedagogiczną,
3) placówkami doskonalenia nauczycieli,
4) innymi przedszkolami, szkołami, placówkami,
5) organizacjami pozarządowymi i podmiotami działającymi na rzecz rodziny.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
1) (uchylony)
2) rodziców dziecka;
3) dyrektora przedszkola;
4) nauczyciela;
5) specjalisty prowadzącego zajęcia z dzieckiem;
6) pielęgniarki;
7) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
8) asystenta edukacji romskiej;
9) pomocy nauczyciela;
10) pracownika socjalnego;
11) asystenta rodziny;
12) kuratora sądowego;
13) organizacji pozarządowej lub innej instytucji działającej na rzecz dziecka i rodziny.
3. Korzystanie z pomocy psychologiczno —pedagogicznej jest dobrowolne i bezpłatne.
4. W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego tworzy się zespół do spraw pomocy psychologiczno pedagogicznej, który planuje i koordynuje udzielanie pomocy, z uwzględnieniem wymiaru godzin i form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka posiadającego orzeczenie.
5. Pomoc psychologiczno — pedagogiczna jest organizowana w formie:
l) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych o charakterze terapeutycznym;
2) zajęć rozwijających uzdolnienia;
3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego;
4) porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli.
6. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora, który między innymi wspiera rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych, celem zwiększenia efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
7. W przedszkolu jest zatrudniony psycholog i logopeda, pedagog specjalny. Inni specjaliści mogą być zatrudnieni w zależności od potrzeb rozwojowych dzieci, których zakres obowiązków regulują odrębne przepisy.
Rozdział VIII
Współpraca z rodzicami
§ 24. 1. Statut przedszkola określa szczegółowo zakres zadań nauczycieli związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania, nauczania i opieki nad dziećmi.
2. Rodzice, nauczyciele i specjaliści zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
3. Przyprowadzając dziecko do przedszkola rodzice powinni przygotować je w szatni do pobytu w przedszkolu, a następnie przekazać dziecko pod opiekę nauczyciela.
4. Od momentu przekazania dziecka przez rodzica nauczycielowi odpowiedzialność za dziecko przejmuje nauczyciel.
5. W momencie przekazania dziecka rodzicowi przez nauczyciela całkowitą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka przejmują jego rodzice.
6. Rodzice mają prawo do:
l) (uchylony)
2) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka;
3) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i nauczycieli - specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod w zakresie udzielania dziecku pomocy;
4) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola;
4a) organizowania i uczestnictwie wspólnych spotkań z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
5) znajomość aktów prawnych regulujących prace przedszkola.
7. Rodzice mają obowiązek:
l) przestrzegania niniejszego Statutu; regulaminów i procedur obowiązujących w przedszkolu;
2) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty i przybory (np. obuwie zmienne, piżama);
3) respektowania uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji; oraz przestrzegania wewnętrznych ustaleń zawartych z rodzicami na zebraniach ogólnych i grupowych;
4) dbania o higienę i estetyczny wygląd dziecka;
5) przyprowadzania do przedszkola dzieci zdrowych;
a) w przypadku uchylania się rodziców od działań mających na celu ochronę zdrowia i dbałość o higienę dziecka dyrektor zawiadamia pomoc społeczną;
6) przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola w godzinach deklarowanych przez rodziców, osoby upoważnione pisemnie przez rodziców zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo;
7) terminowego uiszczania odpłatności za pobyt i wyżywienie dziecka w przedszkolu;
8) zawiadamiania przedszkole do godziny 830 o późniejszym przyprowadzeniu dziecka w danym dniu do przedszkola;
9) informowania o przyczynach dłuższej nieobecności dziecka w przedszkolu oraz niezwłocznego zawiadamiania o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
10) systematycznego zapoznawania się z treścią komunikatów i ogłoszeń na tablicy ogłoszeń, stronie internetowej oraz informacjami przekazywanymi w dzienniku elektronicznym;
11) interesowania się sukcesami i porażkami dziecka;
12) inne wynikające z uregulowań przedszkola;
13) kontynuowania zleconych ćwiczeń specjalistycznych
14) zgłaszaniu nauczycielowi zaistniałych zmian adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego.
8. Formy współpracy przedszkola z rodzicami:
1) spotkania adaptacyjne;
2) zebrania ogólne z dyrektorem co najmniej 1 raz w roku oraz zebrania grupowe co najmniej 3 razy w roku;
3) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami i specjalistami — w miarę potrzeb;
4) tablice informacyjne dla rodziców;
5) zajęcia otwarte dla rodziców i dzieci — minimum 1 razy w roku;
6) warsztaty prowadzone przez nauczycieli i specjalistów — według potrzeb;
7) wspólne przedsięwzięcia organizowane przez rodziców i nauczycieli
8) zamieszczanie informacji na stronie internetowej przedszkola;
9) informacje przekazywane droga mailową oraz przez dziennik elektroniczny.
9. Formy współpracy przedszkola z rodzicami mogą ulegać modyfikacjom w przypadku sytuacji losowych, niezależnych od dyrektora i pracowników Przedszkola (np. zdalna edukacja, sytuacje pandemiczne, czasowe ograniczanie funkcjonowania jednostki wynikające z odrębnych przepisów prawa).
Rozdział IX
Rekrutacja do przedszkola
§ 25. 1. W przedszkolu mają zastosowanie szczegółowe zasady rekrutacji określone w ustawie prawo oświatowe oraz ustalone przez organ prowadzący.
2. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
3. Rekrutacja do przedszkola prowadzona jest z wykorzystaniem elektronicznego systemu ewidencji podań, zwanego dalej „Systemem”, który umożliwia sprawne przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego, optymalne wykorzystanie miejsc oraz przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego z zastosowaniem jednolitych zasad.
4. Postępowanie rekrutacyjne wspomagane Systemem, jest prowadzone zgodnie z ustalonymi zasadami i kryteriami prowadzenia zapisów, w terminach określonych w harmonogramie.
5. W razie konieczności organizacyjnej może nastąpić przesunięcie dziecka do innej grupy nawet w czasie trwania roku szkolnego.
6. Zasady tworzenia oddziałów w przedszkolu dla mniejszości narodowej lub etnicznej określają odrębne przepisy.
7. Dzieci niebędące obywatelami Polski uczestniczą w procesie rekrutacji na zasadach ogólnych, a w trakcie roku szkolnego w miarę posiadania wolnych miejsc są przyjmowane przez dyrektora przedszkola. Dzieci te mają prawo do równego traktowania oraz wszystkich statutowych praw i obowiązków.
§ 25a. 1. Na wniosek rodziców Dyrektor może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem. Zezwolenie może być wydane przed rozpoczęciem roku szkolnego albo w trakcie roku szkolnego, jeżeli do wniosku o wydanie zezwolenia dołączono oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
2. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
3. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż o jeden rok. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.
4. Decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor właściwej obwodowo szkoły, po za sięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.
5. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko, w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
6. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego rozpoczęcie spełnienia obowiązku szkolnego może być odroczone nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
Rozdział X
Prawa dziecka w przedszkolu
§ 26. 1. Przedszkole gwarantuje dzieciom prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, w tym:
l) właściwe zorganizowanie procesu opiekuńczo— wychowawczo— dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2) ochronę przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
3) poszanowania godności osobistej dziecka, życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo — dydaktycznym, akceptacji dziecka, takim jakie jest;
4) zapewnienie warunków do spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
5) poszanowania indywidualnego tempa rozwoju;
6) szacunku dla wszystkich jego potrzeb;
7) poszanowania własności;
8) zapewnienie warunków do snu i wypoczynku, jeżeli dziecko tego potrzebuje;
9) badania i eksperymentowania;
10) doświadczania konsekwencji własnego zachowania;
11) zachowania prawa dziecka do wyrażania uczuć, emocji z poszanowaniem uczuć innych.
2. Normy zachowań obowiązujące w przedszkolu ustalane są wspólnie z dziećmi. Dotyczą bezpieczeństwa i szacunku względem siebie i innych oraz poszanowania mienia w przedszkolu, zgodnie z zapisami zawartymi w Kodeksie Przedszkolaka.
3. Dzieci w przedszkolu maja obowiązek:
1) przestrzegania ustalonych zasad i umów zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
2) szanowania kolegów i wytworów ich pracy;
3) szanowania sprzętu i zabawek;
4) szanowani symboli narodowych,
5) dbania o estetykę i czystość pomieszczeń w których przebywa;
6) przejawiania właściwego stosunku do rówieśników, osób starszych, wynikających z respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych;
7) słuchania i reagowania na polecenia nauczyciela.
4. Wychowankowie, którzy przejawiają zachowania agresywne, naruszają zasady współżycia społecznego poddawani są wnikliwej obserwacji i szczegółowej analizie zachowań przez nauczyciela i nauczycieli specjalistów, którzy podejmują decyzje o:
1) powiadomieniu dyrektora;
2) powiadomieniu rodziców;
3) spotkaniu rodziców dziecka z nauczycielami i dyrektorem, w celu uzgodnienia wspólnego kierunku oddziaływań i wspólnych sposobów postępowania;
4) zaproponowaniu rodzicom skierowania dziecka do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w celu dokonania diagnozy specjalistycznej i poddania ewentualnej terapii i innych działań podjętych w porozumieniu z rodzicami.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
§ 26a. Ceremoniał
1. W przedszkolu obowiązuje ceremoniał, który:
1) jest wewnętrznym zbiorem norm i zasad, dotyczących zachowania się w czasie uroczystości przedszkolnych, ustanowionych i obowiązujących w przedszkolu.
2) uczy szacunku dla symboli narodowych – godła, hymnu i flagi państwowej. Zapoznaje dzieci z historią i znaczeniem tych symboli.
2. Uroczystości przedszkolne, do których zastosowanie ma ceremoniał przedszkola składają się z części oficjalnej i części artystycznej.
3. Uroczystości przedszkolne, podczas których eksponuje się symbole narodowe powinny przebiegać w podniosłym nastroju i kształtować poszanowanie dla symboli narodowych.
4. Do uroczystości środowiskowych i przedszkolnych wymagających uwzględnienia symboli narodowych należą w szczególności:
1) święto niepodległości;
2) święto flagi;
3) pasowanie dzieci na przedszkolaka;
4) zakończenie roku szkolnego z pożegnaniem starszaków;
5) jubileusz przedszkola.
5. Do obowiązków dzieci należy podkreślenie swoją postawą podniosłego charakteru świąt państwowych i przedszkolnych, dzieci powinny być ubrane w strój galowy.
27. 1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej — dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi.
2. Zmiany (nowelizację) statutu wprowadza się na wniosek organów przedszkola, organu prowadzącego lub nadzorującego albo w przypadku zmiany przepisów.
3. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o zmianie tekstu jednolitego statutu.
4. Dyrektor publikuje ujednolicony tekst Statutu jako załącznik do zarządzenia.
5. Dla zapewnienia znajomości Statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
1) wywieszenie Statutu na terenie jednostki;
2) udostępnianiu zainteresowanym przez dyrektora przedszkola.
6. Regulaminy działalności obowiązujące w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.
7. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację w oparciu o odrębne przepisy zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt.
8. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
9. W celu wspierania działalności statutowej przedszkole może współpracować z placówkami kulturalnymi i fundacjami.
25. Rodzice zaznajamiają się z treścią statutu na zebraniu ogólnym.
26. Sprawy nie uregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw przepisy.
Statut Publicznego Przedszkola nr 16 im. Misia Uszatka uchwalony na posiedzeniu rady pedagogicznej w dniu 30.08.2022 r. traci moc prawną z dniem uchwalenia nowego statutu.
Tekst jednolity Statutu wprowadzono Uchwałą nr 022.5.2022 Rady Pedagogicznej dnia 15.09.2022 r. w oparciu o nowe przepisy prawa oświatowego.