W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Statut Przedszkola

XML

Treść

Statut

 

Publicznego Przedszkola nr 16 
im. Misia Uszatka 
w Jastrzębiu Zdroju

 

 

 

 


 

PODSTAWY PRAWNE

1.    Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.);

2.    Ustawa z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230);

3.    Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.). Akty wykonawcze do ww. ustaw.

 

 

SPIS TREŚCI

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne ...................................................................................................... str. 3

Rozdział II

Cele i zadania przedszkola ................................................................................................... str. 4

Rozdział III

Organy przedszkola i ich szczegółowe kompetencje ................................................. str. 7

Rozdział IV

Zasady finansowania przedszkola .............................................................................. str. 11

Rozdział V

Zasady organizacji pracy w przedszkolu ................................................................... str. 12

Rozdział VI

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola ....................................................................... str. 19

Rozdział VII

Pomoc psychologiczno—pedagogiczna ............................................................................. str. 23

Rozdział VIII

Współpraca z rodzicami ............................................................................................... str. 24

Rozdział IX

Rekrutacja do przedszkola ........................................................................................... str. 25

Rozdział X

Prawa dziecka w przedszkolu ...................................................................................... str. 26

Rozdział XI

Postanowienia końcowe ................................................................................................ str. 27


 

Rozdział I

Postanowienia ogólne
 

§ 1. l . Przedszkole nosi nazwę: Publiczne Przedszkole nr 16 im. Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju.

2. Siedziba Przedszkola znajduje się w Jastrzębiu-Zdroju przy ul. Ruchu Oporu 25.

3. Publiczne Przedszkole nr 16 im. Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju jest jednostką publiczną.

4. W przedszkolu może być organizowana nauka, wychowanie i opieka osób niebędących obywatelami polskimi, zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 2. 1. Organem prowadzącym przedszkole jest Jastrzębie-Zdrój - Miasto na prawach powiatu.

2. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Śląski Kurator Oświaty w Katowicach – Delegatura w Rybniku.

 

§ 3. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział.

 

§ 4. Ilekroć w Statucie jest mowa bez bliższego określenia o:

l) ustawie prawo oświatowe - należy przez to rozumieć ustawę prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r.;

2)   ustawie o systemie oświaty — należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 199 Ir. o systemie oświaty;

3)   Przedszkolu, jednostce — należy przez to rozumieć Publiczne Przedszkole nr 16 im. Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju;

4)   Dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora Publicznego Przedszkola nr 16 w Jastrzębiu-Zdroju;

5)   nauczycielu — należy przez to rozumieć nauczyciela zatrudnionego w Publicznym Przedszkolu nr 16 im. Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju

6)   wychowawcy — należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu powierzono funkcję wychowawcy danego oddziału;

7)   rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców, prawnych opiekunów dzieci uczęszczających do przedszkola oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad tymi dziećmi, a w przypadku dzieci z doświadczeniem migracyjnym, także osoby sprawujące nad nimi opiekę;

8)   Radę Pedagogiczną - należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Publicznego Przedszkola nr 16 im Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju;

9)   Dzieciach - należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Publicznego Przedszkola nr 16 im. Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju; 

10)    Radzie Rodziców — należy przez to rozumieć Radę Rodziców Publicznego Przedszkola nr 16 im. Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju;

11) Statucie — należy przez to rozumieć Statut Publicznego Przedszkola nr 16 im. Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju.

 
Rozdział II
Cele i zadania przedszkola

 

§ 5. 1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie Prawo Oświatowe oraz w przepisach wydawanych na ich podstawie, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

2. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności: 

1)   zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola, 

2)   zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym i psychicznym, 

3)   stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i  ppoż., 

4)   współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi, zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc. 

3. Przedszkole realizuje cele i zadania wspomagając indywidualny rozwój każdego dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego z uwzględnieniem rodzaju jego niepełnosprawności poprzez:

1)  organizację oddziałów przedszkolnych w zbliżonym wieku z uwzględnieniem możliwości rozwojowych dzieci;

2)  dostosowanie metod pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;

3)  stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności;

4)  planowanie swojej pracy z uwzględnieniem potrzeb, zainteresowań i możliwości dzieci danego oddziału stwierdzone na podstawie obserwacji i diagnoz;

5)  dostosowanie tempa pracy dydaktyczno- wychowawczej do możliwości dzieci i stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy poprzez prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej;

6)  wdrażanie programów wychowania przedszkolnego i programów własnych nauczycieli dopuszczonych przez dyrektora;

7)  udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej na podstawie odrębnych przepisów;

8)  tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej.

 

§ 6. Celem wychowania przedszkolnego jest:

1)   uzyskanie przez dzieci dojrzałości szkolnej i przygotowanie ich do pełnienia różnych ról społecznych;

2)   poznawanie możliwości psychofizycznych dzieci i wspieranie ich w harmonijnym rozwoju;

3)   rozwijanie uzdolnień i zainteresowań dzieci;

4)   rozbudzanie zainteresowań światem zewnętrznym poprzez eksplorowanie go wszystkimi zmysłami;

5)   budowanie systemu wartości, w tym kształtowanie patriotyzmu oraz tolerancji i akceptacji dla różnic kulturowych;                     

6)   kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach;

7)   przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.

 

 7. Do zadań przedszkola należy:

1)  wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;

2)  tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa, wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;

3)  zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;

4)  wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;

5)  wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;

6)  promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym;

7)  przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;

8)  tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;

9)  tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;

10)  tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowanie, majsterkowanie, planowanie i podejmowanie intencjonalnego działania, prezentowanie wytworów swojej pracy;

11)  współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;

12)  kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;

13)  systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;

14)  systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;

15)  organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego;

16)  tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;

17)  tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu różnych zawodów. Prowadzenie działań w zakresie preorientacji zawodowej w przedszkolu, która ma na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień m.in. poprzez:

a) prowadzenie zajęć mających na celu poznawanie własnych zasobów: dziecko określa, co lubi robić, podaje przykłady różnych zainteresowań, opowiada o sobie w grupie rówieśniczej,

b) organizowanie spotkań z pasjonatami oraz przedstawicielami różnych zawodów: strażak, policjant, lekarz, górnik itp.,

c) organizowanie wycieczek do zakładów pracy.

 

 8. l. Sposób realizacji zadań:

1)   rozpoznawanie potrzeb dzieci w zakresie edukacji, opieki i wychowania;

2)   udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno—pedagogicznej oraz wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka;

3)   organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola;

4)   realizacja zadań opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznych w oparciu o przyjęte programy wychowania przedszkolnego dla poszczególnych grup uwzględniające podstawę programową;

5)   umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej;

6)   prowadzenie działań prozdrowotnych;

7)   sprawowanie opieki nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do ich wieku, możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiskowych;

8)   zapewnienie bezpośredniej i stałej opieki nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola (szczegółowy sposób organizowania spacerów i wycieczek określa regulamin);

9)   przygotowywanie posiłków zgodnie z zasadami żywienia;

10)    w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i możliwości dzieci;

11) za zgodą rodziców na terenie jednostki organizuje się naukę religii i włącza się ją do planu zajęć przedszkolnych.

2. Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

3. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, poprzez:

1)  zapoznawanie z historią kraju i symbolami narodowymi;

2)  organizowanie w przedszkolu uroczystości z okazji świąt narodowych i świąt kościelnych z prezentowaniem symboli państwowych;

3)  zwiedzanie miejsc pamięci narodowej, muzeów, nekropolii, parków narodowych, krajobrazowych, rezerwatów i pomników przyrody, które zlokalizowane są w najbliższej okolicy;

4)  przybliżanie tradycji i kultury regionu i najbliższej okolicy;

5)  udział w spotkaniach z ciekawymi postaciami zapraszanymi do przedszkola –autorytetami w zakresie nauki, kultury i sportu;

6)  tworzenie tradycji przedszkola;

7)  wzbudzanie poczucia szacunku dla wartości, na których oparta jest rodzina.

 

Rozdział III

Organy przedszkola i ich kompetencje
 

 9. 1. Organami Przedszkola są:

l) Dyrektor;

2) Rada Pedagogiczna; 

3) Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci

2.    Każdy organy przedszkola ma prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych w odrębnych przepisach oraz Statucie.

3.    Organy przedszkola są zobowiązane do współdziałania i kierowania się w swojej działalności nadrzędnym interesem, jakim jest dobro dzieci i wizerunek Przedszkola.

4.    Organy współdziałają ze sobą, realizując ustawowe kompetencje, a także podejmując wspólne działania służące rozwojowi przedszkola oraz poprawie bazy materialnej.

5.    Organy współdziałają ze sobą między innymi poprzez wymianę informacji, wspólne planowanie oraz realizację przedsięwzięć na rzecz przedszkola i środowiska.

6.    W razie zaistnienia sporu między organami przedszkola obowiązkiem tych organów jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu na terenie przedszkola poprzez dialog przedstawicieli stron konfliktu.

7.    W przypadku, gdy Dyrektor jest stroną w sporze a podejmowane próby rozwiązania społu są nieskuteczne, strony konfliktu mogą się zwrócić z prośbą o pomoc do organów sprawujących nadzór nad przedszkolem: organu prowadzącego przedszkole lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Prośbę kieruje się do ww. organów z uwzględnieniem przedmiotu sporu oraz zakresu kompetencji nadzorczych organów.

 

 10. l . Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.

2.    Jest odpowiedzialny za całokształt działalności dydaktycznej, wychowawczej, organizacyjnej i administracyjnej przedszkola,

3.    Zakres obowiązków Dyrektora reguluje głównie Art.68. l ustawy prawo oświatowe.

4.    Dyrektor w szczególności:

l) kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz;

2)  sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;

3)  odpowiada za realizację podstawy programowej;

4)  sprawuje nadzór pedagogiczny, w ramach którego:

a) kontroluje:

- przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola,

- przebieg procesów kształcenia i wychowania w szkole oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola,

b) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:

- diagnozę pracy przedszkola,

- planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,

- prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;

5)  kieruje pracą Rady Pedagogicznej;

6)  realizuje uchwały Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej podjęte w ramach kompetencji stanowiących tych organów i wstrzymuje wykonywanie uchwał niezgodnych z przepisami;

7)  dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.

8)  odpowiada za zapewnienie bezpieczeństwa dzieci i nauczycieli w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole oraz pozostałych pracowników przedszkola;

9)  odpowiada za stan higieniczno-sanitarny i estetyczny Przedszkola oraz jego obejścia;

10)  współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;

11) stwarza warunki do działania w jednostce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej jednostki;

12) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wychowanka;

13) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa.

 

§ 10a 1. Dyrektor Przedszkola, za zgodą organu prowadzącego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli:

1)  temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 21:00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15°C lub jest niższa;

2)  wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu dzieci. np. klęski żywiołowe, zagrożenia epidemiologiczne, zagrożenia atakami terrorystycznymi i inne;

3)  temperatura w pomieszczeniach lekcyjnych nie przekracza 18°C;

4)  występuje przekroczenie w powietrzu dopuszczalnych poziomów substancji szkodliwych. 

2.  Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną może być zagrożone zdrowie dzieci.

3.  Zgoda i opinia, o których mowa odpowiednio w ust. 2, mogą być wydane także ustnie, telefonicznie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności. W takim przypadku treść zgody lub opinii powinna być utrwalona w formie protokołu, notatki, adnotacji lub w inny sposób.

4.  Zawieszenie zajęć, o którym mowa w ust. 2, może dotyczyć w szczególności grupy wychowawczej, oddziału lub całej jednostki, w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć.

5.  Wszyscy pracownicy, rodzice oraz osoby trzecie przebywające na terenie przedszkola zobowiązani są znać i stosować się do wewnętrznych przepisów bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu.

 

 11. l . W Przedszkolu może być utworzone stanowisko wicedyrektora. Zasady oraz tryb powierzenia stanowiska wicedyrektora oraz odwołania z niego określają odrębne przepisy.

2. W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go Wicedyrektor. Szczegółowy zakres czynności i uprawnień Wicedyrektora określa Dyrektor.

3. W sytuacji, gdy nie utworzono stanowiska wicedyrektora, w przypadku nieobecności dyrektora Przedszkola zastępuje go inny nauczyciel Przedszkola, wyznaczony przez organ prowadzący.

 

§ 12. 1. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym utworzonym zgodnie z art.69 ustawy prawo oświatowe, posiadającym kompetencje i uprawnienia określone w ww. ustawie oraz działającym zgodnie z ustalonym przez siebie regulaminem.

2.    W skład Rady Pedagogicznej wchodzą dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.

3.    Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor Przedszkola.

4.    Zadania przewodniczącego Rady Pedagogicznej określa ustawa prawo oświatowe oraz regulamin o którym mowa w ust. 1.

5. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

1)  zatwierdzanie planów pracy jednostki;

2)  podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w jednostce po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców;

3)  ustalanie i organizacja doskonalenia zawodowego nauczycieli jednostki;

4)  podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków (nie dotyczy dziecka objętego obowiązkowym wychowaniem przedszkolnym);

5)  ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy jednostki.

6. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1)  organizację pracy placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;

2)  projekt planu finansowego jednostki;

3)  wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

4) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

7. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z oceną gotowości szkolnej dziecka oraz postępów dzieci 3,4,5 letnich, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora przedszkola, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.

8. W uzasadnionych przypadkach zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowanie zdalnie, z wykorzystaniem metod i środków komunikacji elektronicznej. W takim przypadku głosowanie członków Rady Pedagogicznej może odbywać się w formie:

1) wiadomości e-mail przesłanej przez nauczyciela z wykorzystaniem skrzynki elektronicznej służbowej wskazanej przez nauczyciela;

2) głosowania przez podniesie ręki w trakcie posiedzeń Rady Pedagogicznej organizowanych w formie videokonferencji.

9. Rada pedagogiczna przygotowuje i uchwala statut przedszkola albo jego zmiany

10. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.

 

 13. l . W przedszkolu działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.

2.    (uchylony)

3.    Rada Rodziców organizuje swoja działalność zgodnie z ustalonym przez siebie regulaminie, w którym określa w szczególności wewnętrzną strukturę, tryb pracy oraz szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad.

4.    Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów przedszkola, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.

4.    Zakres kompetencji Rady Rodziców określa Art. 84.2 ustawy prawo oświatowe.

5.    (uchylony)

6. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Fundusze mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym rady rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez Radę Rodziców.

 

§ 13a. 1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.

2. Organy Przedszkola współpracują w procesie wspomagania rozwoju i edukacji dzieci, w szczególności: 

1)  Rada Rodziców na wniosek przewodniczącego zaprasza do udziału w swoich posiedzeniach dyrektora Przedszkola lub przedstawiciela Rady Pedagogicznej w celu wymiany uwag, opinii, konsultacji w każdej sprawie; 

2)  przedstawiciele Rady Rodziców mogą uczestniczyć na zaproszenie przewodniczącego Rady Pedagogicznej w zebraniu rady w związku z analizą i oceną jakości pracy Przedszkola oraz podejmowaniem wspólnych decyzji w zakresie rozwoju i edukacji dzieci; 

3)  przedstawiciele organów spotykają się w każdym czasie, gdy zaistnieje potrzeba rozwiązania problemów organizacyjnych, opiekuńczych bądź wychowawczych; 

4)  przewodniczący organów przekazują na bieżąco informacje w sprawach opieki, wychowania i kształcenia dzieci korzystając z różnych form komunikacji.

3.  Przepływ informacji pomiędzy organami Przedszkola o proponowanych i planowanych działaniach, odbywa się poprzez: zebrania, kontakty indywidualne, ogłoszenia na tablicy,  ogłoszenie na stronie internetowej, dziennik elektroniczny, komunikaty i zarządzenia Dyrektora.

 

                                                               Rozdział IV 
Zasady finansowania przedszkola
 

§ 14. 1. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez Jastrzębie — Zdrój - miasto na prawach powiatu.

2. Obsługę finansowo-księgową zapewnia Miejski Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli na podstawie zawartego porozumienia, w zakresie:

l) prowadzenia rachunkowości jednostki,

2) wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi, 

3) dokonywania wstępnej kontroli:

a)    zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,

b)   kompletności rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych finansowych (art. 54 ustawy o finansach publicznych).

 

§ 15. 1. Bezpłatne nauczanie, wychowanie i opieka nad dziećmi uczęszczającymi do przedszkola odbywa się w godzinach 8:00 — 13:00.

2.    Dzieci objęte obowiązkiem rocznego przygotowania do podjęcia nauki w szkole oraz dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie ponoszą opłat za pobyt w przedszkolu bez względu na czas pobytu.

3.    Odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu ustalana jest na podstawie ustawy prawo oświatowe oraz innych przepisów wykonawczych do tej ustawy.

4.    W przedszkolu istnieje możliwość korzystania z 3 posiłków: śniadanie, obiad, podwieczorek.

5.    Wysokość opłaty za wyżywienie reguluje zarządzenie dyrektora przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym.

6.    Opłata, która przekracza wymiar bezpłatnych świadczeń i wyżywienia przyjmowana jest zgodnie z warunkami zawartymi w informacji o dziecku podpisywanej przez rodziców przed rozpoczęciem roku szkolnego lub przed rozpoczęciem uczęszczania dziecka do przedszkola w przypadku przyjęcia w trakcie trwającego już roku szkolnego oraz zgodnie z zapisami „Regulaminu elektronicznej ewidencji czasu pobytu dziecka w Publicznym Przedszkolu nr 16 im. Misia Uszatka w Jastrzębiu-Zdroju”.

7.    Dziecku, którego rodzice nie są w stanie ponieść kosztów pobytu w przedszkolu, na wniosek rodziców refunduje opłatę za wyżywienie Ośrodek Pomocy Społecznej.

8.    Rodzice otrzymują od intendenta informację umieszczoną na tablicy ogłoszeń, na stronie internetowej przedszkola i mobiPortalu o wysokości opłat za pobyt i  żywienie w danym miesiącu.

9.    Uiszczanie opłat za wyżywienie i świadczenie dokonywane jest przez rodziców w formie przelewu na podane konto przedszkola.

10.    Za pobyt dziecka w 5 godzinnym oddziale przedszkolnym bez wyżywienia nie pobiera się opłat.

 

Rozdział V

Zasady organizacji pracy w przedszkolu
 

 16. 1. Przedszkole funkcjonuje od 1 września do 31 sierpnia z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący, stosownie do potrzeb środowiska.

2.    Przedszkole pełni dyżur w czasie wakacji zgodnie z harmonogramem ustalonym przez organ prowadzący na wniosek dyrektora:

1) W czasie przerw pracy przedszkola dyrektor Przedszkola kieruje rodzica do przedszkola, które jest otwarte, a rodzic indywidualnie dopełnia formalności, aby zapewnić opiekę dziecku.

3.    Przedszkole czynne jest 5 dni w tygodniu.

4.    Przedszkole czynne jest w godzinach określonych w projekcie organizacyjnym jednostki na dany rok szkolny.

5.    W 5-godzinnych oddziałach przedszkolnych może być realizowany system zmianowości nauczania jeżeli został określony w projekcie organizacyjnym na dany rok szkolny.

6. Nauczycielka pracująca od godziny otwarcia przedszkola przyjmuje wychowanków ze wszystkich oddziałów pod swoją opiekę do momentu podjęcia pracy przez nauczycielki z pozostałych oddziałów; nauczycielka pracująca do godziny zamknięcia (przedszkola) oddziałów przyjmuje dzieci ze wszystkich oddziałów, w których zakończyła się godzina funkcjonowania tych oddziałów i sprawuje nad nimi opiekę do momentu rozejścia się wychowanków do domu. (oddziały zbiorcze określone są na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego).

7. Dopuszcza się kształcenie z wykorzystaniem metod i technik na odległość na podstawie odrębnych przepisów prawa.

 

 17. l. Organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określają szczegółowo przepisy prawa oświatowego w tym zakresie.

2.    Organizacja przedszkola określa w szczególności:

1) czas pracy poszczególnych oddziałów;

2) liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych stosownie do określonych przepisów wykonawczych;

3) obowiązkowe i dodatkowe zajęcia wychowawcze oraz dydaktyczne zgodnie z tygodniowym rozkładem dnia ustalonym przez dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego;

3.    Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut.

3a. Godzina zajęć prowadzonych przez nauczyciela z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość trwa nie krócej niż 15 minut i nie dłużej niż 30 minut.

4.    Czas trwania zajęć dydaktycznych uzależniony jest od możliwości rozwojowych określonej grupy wiekowej;

5.    Czas trwania zajęć z religii i zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:

1) z dziećmi w wieku 3 - 4 lat około 15 minut,

2) z dziećmi w wieku 5 - 6 lat około 30 minut,

6.    (uchylony)

7.    Nauka religii jest organizowana w oddziałach dzieci 5 i 6 letnich w wymierzę 1 godziny tygodniowo na wniosek rodziców.

 

 18. 1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział przedszkolny złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.

2.    Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednego lub dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy i zakresu przydzielonych zadań.

3.    Dyrektor przedszkola w ramach prawidłowej organizacji pracy przedszkola decyduje o ciągłości pracy nauczycieli w danej grupie dzieci.

4.    Ze względu na prawidłową organizację pracy przedszkola nauczyciel może zostać przesunięty do pracy w innej grupie.

5.    Z przyczyn organizacyjnych poszczególne grupy mogą zostać podzielone z początkiem kolejnego roku szkolnego po poinformowaniu rodziców z końcem poprzedniego roku szkolnego.

5a. W razie konieczności organizacyjnej może nastąpić przesunięcie do innej grupy wiekowej, biorąc pod uwagę procedurę tworzenia grup:

1)   Dzieci o zbliżonym wieku (np. data urodzenia);

2)   Dzieci kontynuujące edukację przedszkolną;

3)   Poziom funkcjonowania społecznego i jego samodzielności wynikającej z rocznej obserwacji dziecka;

4)   Ostateczna decyzje o utworzeniu grupy podejmuje dyrektor wraz z rada pedagogiczną

5)   W razie konieczności organizacyjnej może nastąpić przesuniecie do innej grupy wiekowej, nawet w czasie trwania roku szkolnego.

6.    W okresach niskiej frekwencji dzieci lub w innych zaistniałych sytuacjach, dyrektor może zlecić doraźne łączenie oddziałów z zachowaniem ich liczebności — nie więcej niż 25 dzieci.

7.    Zasady tworzenia oddziałów w przedszkolu dla mniejszości narodowej lub etnicznej określają odrębne przepisy.

 

   18a. 1. Przedszkole zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.

2. Sprawowanie opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem:

1) W przedszkolu:

a) pracownicy przedszkola pełnią dyżury w szatni podczas przyprowadzania i odbierania dzieci;

b) opiekę nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu sprawuje nauczyciel;

c) w grupach 3 letnich nauczyciela w sprawowaniu opieki nad dziećmi wspiera pomoc nauczyciela;

d) we wszystkich grupach wiekowych czynności samoobsługowe dzieci wspomaga sprzątaczka 

e) zajęcia z ostrymi narzędziami (nożyczki, igły) organizowanie są w małych zespołach pod obserwacją nauczyciela, pomocy nauczyciela lub sprzątaczki;

f) sale zabaw są wyposażone w podręczne apteczki pierwszej pomocy przedmedycznej;

g) nauczyciel nie może opuścić sali zajęć zostawiając dzieci bez opieki i nadzoru;

h) nauczyciel zapewnia dzieciom warunki bezpiecznej zabawy i nauki, wszelkie usterki i nieprawidłowości zgłasza dyrektorowi;

2) Poza przedszkolem:

a) w trakcie zajęć i zabaw organizowanych w ogrodzie przedszkolnym opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel, dodatkowo pomoc nauczyciela lub sprzątaczka;

b) przed wyjściem dzieci do ogrodu przedszkolnego pracownik przedszkola sprawdza teren pod względem bezpieczeństwa;

c) dzieci korzystają z ogrodu przedszkolnego zgodnie z regulaminem placu zabaw i instrukcjami korzystania ze sprzętu ogrodowego;

d) w czasie spacerów opiekę nad jedną grupą wiekową sprawuje nauczyciel oraz pomoc nauczyciela lub sprzątaczka;

e) wdraża się dzieci do przestrzegania przepisów bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych;

3) Przedszkole może organizować różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki, organizację i program wycieczek dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej:

a) wycieczki całodzienne dzieci poza teren przedszkola odbywają się za pisemną lub potwierdzona w dzienniku elektronicznym zgodą rodziców;

b) wycieczki i spacery poza teren przedszkola odbywają się z udziałem wymaganej liczby opiekunów;

c) w czasie wycieczek całodniowych (wyjazdowych) opiekę sprawują nauczyciele, personel przedszkola, mogą również rodzice, którzy uczestniczą w wycieczce;

d) każdy nauczyciel wychodząc z dziećmi poza teren przedszkola jest zobowiązany do każdorazowego odnotowania tego faktu w rejestrze wyjść grupowych.

3. Szczegółową organizację  wycieczek określa regulamin organizacji  wycieczek opracowany przez radę pedagogiczną.

 

 19. 1. Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz, dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego zgodnie z przepisami określonymi w ustawie.

2. Na wniosek rady pedagogicznej dyrektor ustala ramowy rozkład dnia.

3. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad daną grupą, uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, uzdolnień, zainteresowania i niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców, ustalają szczegółowy rozkład dnia dla oddziału przedszkolnego.

4.    Przebieg opieki, wychowania i nauczania dzieci jest dokumentowany, a zasady prowadzenia dokumentacji określają obowiązujące przepisy oraz wydane na ich podstawie zarządzenia dyrektora.

5.    Przedszkole może realizować działalność innowacyjną i działalność eksperymentalną zgodnie z ustalonymi zasadami określonymi odrębnymi przepisami w tym zakresie.

6. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może oddelegować pracownika pedagogicznego do pracy zdalnej w miejscu jego zamieszkania w sytuacji zawieszenia zajęć.

7. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, organizację pracy przedszkola w tym zajęć rewalidacyjnych i wychowawczych, organizuje się w miarę możliwości i z uwzględnieniem specyfiki nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, chyba że przedszkole funkcjonuje w normalnej formie.

8. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, realizacja zadań przedszkola odbywa się poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:

1)  Wszyscy pracownicy przedszkola, a nauczyciele w szczególności, zobowiązani są do zapewnienia wychowankom bezpieczeństwa w sieci. Zapewnienie bezpieczeństwa cyfrowego dzieci poprzez wychowanie i edukację, prowadzone w sposób zintegrowany tak w przedszkolu, jak i w rodzinie w celu: 

a) zapewnienia dzieciom aktualnej wiedzy o korzystaniu z zasobów Internetu,

b) kształtowania postaw odpowiedzialnej aktywności w środowisku cyfrowym,

c) zapewnienia spójności między prawidłowymi zachowaniami w przedszkolu, w przestrzeni publicznej i w domu rodzinnym;

2)  Jeżeli przedszkole funkcjonuje w normalnym trybie, pracownicy, wychowankowie oraz rodzice zobowiązani są do bezwzględnego przestrzegania zaleceń Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego.

9. Monitorowanie postępów dzieci odbywa się na bieżąco w formie przekazywania informacji o postępach ich rodzicom drogą elektroniczną (e-mail, dziennik elektroniczny) lub telefoniczną z zachowaniem poufności.

10. O sposobie lub sposobach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, dyrektor informuje organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

11. W celu zróżnicowania form pracy zajęcia z dziećmi będą prowadzone również w sposób asynchroniczny. Nauczyciel udostępnia materiały, a dzieci wykonują zadania w czasie odroczonym.

12. Sposób potwierdzania uczestnictwa dzieci w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniają konieczność poszanowania sfery prywatności dziecka oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do nauki.

 

§ 19a. 1. W czasie ograniczenia funkcjonowania Przedszkola związanego z zagrożeniem zdrowia dzieci nauka jest realizowana z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zgodnie z odrębnym Zarządzeniem Dyrektora.

2. Zajęcia w przedszkolu zawiesza się, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:

1) zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;

2) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi, zagrażającej zdrowiu dzieci;

3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,

4) nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci innego niż określone w pkt 1-3 - w przypadkach i trybie określonych w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.

4. O sposobie lub sposobach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, dyrektor informuje organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

5. W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 2, na okres powyżej dwóch dni dyrektor organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 2.

1) podstawowa forma kontaktu nauczycieli z dziećmi i rodzicami są:

a) dziennik elektroniczny

b) komunikatory społecznościowe

c) poczta elektroniczna

d) kontakt telefoniczny

2) podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest realizowana przy współpracy nauczyciela i rodziców w warunkach edukacji w domu rodzinnym. Dziecko powinno w domu, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, zaspakajać potrzebę ruchu;

3) nauczyciel ustala bezpośrednio z rodzicami formy kontaktu i sposób przekazywania zadań edukacyjnych;

4) za pośrednictwem wskazanych w pkt.1 form kontaktów nauczyciel może udostępniać: a) propozycje wykonania prac plastycznych, projektów technicznych, zabaw badawczych lub eksperymentów;

b) opracowane przez siebie propozycje twórczej aktywności dzieci;

c) linki do słuchowisk, audycji radiowych, informacje o programach telewizyjnych, zabaw on-line

5) w celu indywidualizacji nauczania nauczyciel może za pomocą ustalonej z rodzicami formy komunikacji udostępnić konkretna propozycję opracowana na potrzeby jego dziecka oraz dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, adekwatna do realizowanego programu;

6) w procesie nauki zdalnej aktywności powinny być udostępniane w rozsądnej ilości zgodnie z potrzebami i możliwościami rozwojowymi dzieci (dzieci 3-4 letnie czas na wykonanie pracy ok 15 min., 5 i 6 letnie ok 30 min.

7) proponowane zadania i aktywności z wykorzystaniem narzędzi TIK (komputer, Internet) dla dzieci 4 letnich nie powinny przekroczyć 15 min., a dla dzieci 5 i 6 letnich  20 min. dziennie;

8)propozycje aktywności dla dzieci 3 letnich nie mogą wykorzystywać wysokich technologii (propozycje instrukcji, zadań słuchowisk, piosenek przekazywane są jako pomoc dla rodziców)

9) przy doborze zadań i aktywności nauczyciele kierują się zasada racjonalnego podziału czasu na:

a) zadania ruchowe (spacery, zabawy, jazda na rowerze)

b) zadania doskonalące samodzielność (czynności higieniczne, ubieranie się sprzątanie zabawek, przygotowanie śniadania itp.)

c) zadania ze sfery rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych (rozmowy, zabawy z rodzeństwem, samodzielne zabawy, relaksacja)

10) proponowane zadania i aktywności powinny być w zasięgu możliwości materialnych , merytorycznych i czasowych rodziców

11) nauczyciele oraz specjaliści w ramach godzin dostępności dla dzieci i rodziców udzielają porad i konsultacji;

12) dziecko realizujące kształcenie zdalne w domu pozostaje pod opieka rodziców, którzy maja za zadanie zapewnić mu wsparcie i bezpieczeństwo;

13) monitorowanie postępów w nauce , sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności dzieci oraz ocenę postępów ustala każdy nauczyciel opierając się na obowiązującym w przedszkolu w systemie wzmacniania każdego dziecka i obowiązujących przepisach tj. ocenie gotowości szkolnej dziecka oraz postępów dzieci 3,4,5 letnich.

14) Realizacja zajęć wynikających z realizacji IPET może odbywać się stacjonarnie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i zaleceń sanitarnych.

15) w szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola za zgoda organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny mogą odstąpić od organizowania dla wychowanków zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

 

§ 19b. 1. W przedszkolu prowadzone są działania z zakresu doradztwa zawodowego, które obejmują preorientację zawodową mającą na celu pobudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci, a także wstępne ich zapoznanie z wybranymi zawodami.

2. Działania z zakresu doradztwa zawodowego prowadzone w przedszkolu:

1)  zajęcia, podczas których dziecko określa, co lubi robić, opowiada o sobie w grupie rówieśniczej, podaje przykłady zainteresowań po;

2)  spotkania z pasjonatami i przedstawicielami różnych zawodów: strażak, policjant, lekarz itp.,

3)  wycieczki do zakładów pracy.

3. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla przedszkola obejmują:

1) Poznanie siebie, gdzie dziecko:

a) określa, co lubi robić;

b) podaje przykłady różnych zainteresowań;

c) określa, co robi dobrze;

d) podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;

2) Świat zawodów i rynek pracy, gdzie dziecko:

a) odgrywa różne role zawodowe w zabawie,

b) podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby,

c) wskazuje zawody zaangażowane w postawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których dziecko uczestniczy, takie jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę,

d) podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny,

e) opowiada o sobie w grupie rówieśniczej;

3) Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, gdzie dziecko:

a) nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej),

b) nazywa czynności, których lubi się uczyć;

4) Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, gdzie dziecko:

a) opowiada, kim chciałoby zostać;

b) na miarę swoich możliwości planuje własne działania lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu,

c) podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej.

 

 20. 1. Dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola (nie dotyczy dziecka realizującego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego) w następujących przypadkach:

l) nieusprawiedliwionej absencji trwającej dłużej niż miesiąc;

2) nie wniesienia płatności za przedszkole trwającego dłużej niż dwa okresy płatności.

2.    Rodzice mają prawo do odwołania się od tej decyzji do organu nadrzędnego.

3.    W trakcie postępowania odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do przedszkola, chyba, że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Rygor natychmiastowej wykonalności obowiązuje w sytuacjach wynikających z art. 108 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

 

Rozdział VI

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola

 

 21. 1. W przedszkolu zatrudniony jest dyrektor, nauczyciele oraz pracownik administracji i pracownicy obsługi.

2.    Zakres zadań i obowiązki nauczycieli ustala dyrektor przedszkola w oparciu o rozdział drugi oraz art.42 ust, 2 ustawy Karta Nauczyciela oraz potrzeby wynikające z organizacji przedszkola.

2a. W uzasadnionych przypadkach, podyktowanych zagrożeniem zdrowia i życia pracowników, Dyrektor może zobowiązać pracowników do pracy zdalnej, na zasadach i warunkach określonych w odrębnych przepisach.

3.    Szczegółowe zakresy czynności nauczycieli, pracowników administracji i obsługi znajdują się w ich aktach osobowych.

4.    Do głównych obowiązków nauczycieli oraz nauczycieli — specjalistów należy:

1)   planowanie, organizowanie i dokumentowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami;

2)   prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;

3)   współdziałanie ze specjalistami służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów,

4)   planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zgodnie z obowiązującymi przepisami;

5)   dbanie o zdrowie, rozwój i bezpieczeństwo dzieci;

6)   współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania, nauczania i opieki oraz przekazywanie im informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;

7)   zaznajamianie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;

8)   zebrań grupowych co najmniej trzy razy w roku oraz w miarę potrzeb;

9)   zajęć otwartych dla rodziców co najmniej raz w roku; (nie dotyczy nauczycieli specjalistów);

10)    kontakty indywidualne na bieżąco;

11) zamieszczanie informacji o ważnych sprawach grupy i przedszkola na tablicy ogłoszeń przestrzegając ochrony danych osobowych;

12)    przestrzeganie praw dziecka;

13)    stosowanie obowiązujących przepisów prawa oświatowego, przepisów bezpieczeństwa i p.poż,

5.    Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązków.

5a. Nauczyciel jest obowiązany do dostępności w przedszkolu w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć – w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni. 

5b. W czasie prowadzenia kształcenia na odległość nauczyciel wychowania przedszkolnego zobowiązany jest:

1) udostępniać rodzicom treści i zadań do samodzielnego wykonania w domu;

2) zindywidualizować pracę oraz treści zadań do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;

3) wskazać co dziecko zrobiło dobrze, a co źle, co należy jeszcze powtórzyć oraz na co zwrócić uwagę;

4) utrzymywać stały kontakt z rodzicem.

5) natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa wychowanków.

5c. W przedszkolu zatrudnia się logopedę, psychologa i pedagoga specjalnego:

1) do zadań logopedy należy w szczególności:

a)    diagnozowanie  logopedyczne,  w  tym  prowadzenie  badań  przesiewowych  w  celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;

b)   prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju językowego wychowanków;

c)    podejmowanie  działań  profilaktycznych  zapobiegających  powstawaniu  zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami;

d)   wspieranie  nauczycieli  i  innych  specjalistów  w  rozpoznawaniu  indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, uzdolnień, oraz przyczyn niepowodzeń lub trudności w funkcjonowaniu w grupie;

e)    udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

2) do zadań psychologa należy w szczególności:

a) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu ustalenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka w przedszkolu;

b) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola;

c) udzielanie indywidualnej i zespołowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb;

d) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;

e) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;

f) kierowanie dzieci na badania specjalistyczne ;

g) udzielanie rodzicom pomocy ułatwiającej rozwiązywanie przez nich trudności w wychowaniu własnych dzieci, w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości i uzdolnień;

h) wspieranie wychowawców, innych nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, uzdolnień, oraz przyczyn niepowodzeń lub trudności w funkcjonowaniu w grupie;

i)     udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

3) do zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności:

a) współpraca z zespołem opracowującym dokumentację dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET;

b) współpraca z nauczycielami oraz innymi specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu, a

także z rodzicami oraz wychowankami w ramach, której pedagog ma za zadanie:

– rekomendowanie dyrektorowi działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa wychowanków w życiu przedszkola; – diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;

c) wspieraniu nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb wychowanków, ale także ich mocnych stron;

d) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowankom, rodzicom oraz nauczycielom;

e) współpraca z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, np.:

– poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,

– placówkami doskonalenia nauczycieli;

– innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;

– pracownikiem socjalnym;

– asystentem rodziny;

– kuratorem sądowym i innymi.

4) logopeda, psycholog i pedagog specjalny opracowują na rok szkolny ramowy plan pracy, zatwierdzony przez dyrektora;

5) na koniec każdego półrocza specjaliści składają sprawozdania ze swojej pracy;

6) specjaliści, tj.: logopeda, psycholog i pedagog specjalny dokumentują swoją działalność na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

6. Do głównych obowiązków intendenta należy wykonywanie:

l) czynności księgowo - finansowych;

2)  czynności związanych z prowadzeniem działu kuchennego:

a)    sporządzenie jadłospisów zgodnie z obowiązującymi przepisami;

b)   sprawowanie\ nadzoru nad sporządzaniem posiłków i ich prawidłowym wydawaniem, dbanie o ich kaloryczność zgodną z obowiązującymi normami  zbiorowego żywienia dzieci;

c)    dbałość o należyte i zgodne z normami zapasy produktów żywnościowych;

d)   sprawowanie kontroli wewnętrznej warunków sanitarnych we wszystkich etapach produkcji i obrotu zgodnie z obowiązującymi przepisami;

3)  czynności gospodarczych

4)  wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, a wynikających z organizacji pracy

7. Do głównych obowiązków kucharki należy:

l) wykonywanie czynności związanych z przygotowywaniem i wydawaniem posiłków;

2)   przestrzeganie właściwego podziału pracy w kuchni i nadzór nad jej wykonywaniem;

3)   przestrzeganie zasad technologii, czystości, przepisów bezpieczeństwa, zasad HACP; 

4)   uczestniczenie w planowaniu jadłospisów i przegotowaniu według nich posiłków

5)   wykonywanie innych czynności zleconych  przez intendenta lub dyrektora wynikających z organizacji pracy.

8. Głównymi obowiązkami pomocy kuchennej są:

l) przygotowanie potraw zgodnie z wytycznymi kucharki;

2)  utrzymywanie czystości i porządku na stanowisku pracy oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa,  przestrzeganie zasad HACP; 

3)  doraźne zastępstwo kucharki w przypadku jej nieobecności.

4)  wykonywanie innych czynności zleconych przez kucharkę, intendenta lub dyrektora wynikających z organizacji pracy.

9. Głównymi obowiązkami pomocy nauczyciela są:

l) współpraca z nauczycielem przy organizacji zajęć z dziećmi;

2)  pomoc dzieciom w czynnościach samoobsługowych;

3)  przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w trakcie wykonywania obowiązków służbowych.

10. Do głównych obowiązków sprzątaczki należy:

l) utrzymywanie porządku i czystości na terenie jednostki;

2)  współpraca z nauczycielem w organizowaniu opieki nad dziećmi;

3)  pomoc nauczycielowi w czynnościach organizacyjnych i porządkowych,

4)  przestrzeganie zasad organizacji pracy w jednostce i przepisów bezpieczeństwa.

5)  wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających z organizacji i potrzeb przedszkola. 

11. Woźny zobowiązany jest przede wszystkim:

l) do utrzymywania porządku i czystości na terenie obejścia jednostki;

2)  dokonywania wszelkich napraw sprzętów, zabawek i, urządzeń w przedszkolu i ogrodzie przedszkolnym;

3)  przestrzegania zasad organizacji pracy obowiązujących w przedszkolu i przepisów bezpieczeństwa. 

4)  wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających z organizacji i potrzeb przedszkola.

12.    Na terenie przedszkola z powodu braku opieki medycznej nie wykonuje się żadnych zabiegów medycznych oraz nie podaje się dzieciom leków.

13.    W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.

 

Rozdział VII

Pomoc psychologiczno — pedagogiczna

 

§ 23. 1. Pomoc psychologiczno — pedagogiczna polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu jego możliwości psychofizycznych i środowiskowych i jest realizowana we współpracy z:

l) rodzicami,

2)   poradnią psychologiczno — pedagogiczną,

3)   placówkami doskonalenia nauczycieli,

4)   innymi przedszkolami, szkołami, placówkami,

5)   organizacjami pozarządowymi i podmiotami działającymi na rzecz rodziny.

2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:

1)   (uchylony)

2)   rodziców dziecka;

3)   dyrektora przedszkola;

4)   nauczyciela;

5)   specjalisty prowadzącego zajęcia z dzieckiem;

6)   pielęgniarki;

7)   poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;

8)   asystenta edukacji romskiej;

9)   pomocy nauczyciela;

10)    pracownika socjalnego;

11)    asystenta rodziny;

12)    kuratora sądowego;

13)    organizacji pozarządowej lub innej instytucji działającej na rzecz dziecka i rodziny.

3.    Korzystanie z pomocy psychologiczno —pedagogicznej jest dobrowolne i bezpłatne.

4.    W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego tworzy się zespół do spraw pomocy psychologiczno   pedagogicznej, który planuje i koordynuje udzielanie pomocy, z uwzględnieniem wymiaru godzin i form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka posiadającego orzeczenie.

5.    Pomoc psychologiczno — pedagogiczna jest organizowana w formie:

l) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych o charakterze terapeutycznym;

2)   zajęć rozwijających uzdolnienia;

3)   zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego;

4)   porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli.

6.    Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora, który między innymi wspiera rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych, celem zwiększenia efektywności pomocy udzielanej dzieciom.

7.    W przedszkolu jest zatrudniony psycholog i logopeda, pedagog specjalny. Inni specjaliści mogą być zatrudnieni w zależności od potrzeb rozwojowych dzieci, których zakres obowiązków regulują odrębne przepisy.

 

Rozdział VIII

Współpraca z rodzicami
 

§ 24. 1. Statut przedszkola określa szczegółowo zakres zadań nauczycieli związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania, nauczania i opieki nad dziećmi.

2.    Rodzice, nauczyciele i specjaliści zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.   

3.    Przyprowadzając dziecko do przedszkola rodzice powinni przygotować je w szatni do pobytu w przedszkolu, a następnie przekazać dziecko pod opiekę nauczyciela.

4.    Od momentu przekazania dziecka przez rodzica nauczycielowi odpowiedzialność za dziecko przejmuje nauczyciel.

5.    W momencie przekazania dziecka rodzicowi przez nauczyciela całkowitą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka przejmują jego rodzice.

6.    Rodzice mają prawo do:

l) (uchylony)

2)   uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka;

3)   uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i nauczycieli - specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod w zakresie udzielania dziecku pomocy;

4)   wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola;

4a) organizowania i uczestnictwie wspólnych spotkań z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, zajęć dydaktyczno-wychowawczych;

5)   znajomość aktów prawnych regulujących prace przedszkola.

7.    Rodzice mają obowiązek:

l) przestrzegania niniejszego Statutu; regulaminów i procedur obowiązujących w przedszkolu;

2)  zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty i przybory (np. obuwie zmienne, piżama);

3)  respektowania uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji; oraz przestrzegania wewnętrznych ustaleń zawartych z rodzicami na zebraniach ogólnych i grupowych;

4)  dbania o higienę i estetyczny wygląd dziecka;

5)  przyprowadzania do przedszkola dzieci zdrowych;

a) w przypadku uchylania się rodziców od działań mających na celu ochronę zdrowia i dbałość o higienę dziecka dyrektor zawiadamia pomoc społeczną;

6)  przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola w godzinach deklarowanych przez rodziców, osoby upoważnione pisemnie przez rodziców zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo;

7)  terminowego uiszczania odpłatności za pobyt i wyżywienie dziecka w przedszkolu;

8)  zawiadamiania przedszkole do godziny 830 o późniejszym przyprowadzeniu dziecka w danym dniu do przedszkola;

9)  informowania o przyczynach dłuższej nieobecności dziecka w przedszkolu oraz niezwłocznego zawiadamiania o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;

10)  systematycznego zapoznawania się z treścią komunikatów i ogłoszeń na tablicy ogłoszeń, stronie internetowej oraz informacjami przekazywanymi w dzienniku elektronicznym;

11) interesowania się sukcesami i porażkami dziecka;

12) inne wynikające z uregulowań przedszkola;

13) kontynuowania zleconych ćwiczeń specjalistycznych

14) zgłaszaniu nauczycielowi zaistniałych zmian adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego.

8. Formy współpracy przedszkola z rodzicami:

1)   spotkania adaptacyjne;

2)   zebrania ogólne z dyrektorem co najmniej 1 raz w roku oraz zebrania grupowe co najmniej 3 razy w roku;

3)   konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami i specjalistami — w miarę potrzeb;

4)   tablice informacyjne dla rodziców;

5)   zajęcia otwarte dla rodziców i dzieci — minimum 1 razy w roku;

6)   warsztaty prowadzone przez nauczycieli i specjalistów — według potrzeb;

7)   wspólne przedsięwzięcia organizowane przez rodziców i nauczycieli

8)   zamieszczanie informacji na stronie internetowej przedszkola;

9)   informacje przekazywane droga mailową oraz przez dziennik elektroniczny.

9. Formy współpracy przedszkola z rodzicami mogą ulegać modyfikacjom w przypadku sytuacji losowych, niezależnych od dyrektora i pracowników Przedszkola (np. zdalna edukacja, sytuacje pandemiczne, czasowe ograniczanie funkcjonowania jednostki wynikające z odrębnych przepisów prawa).

 

Rozdział IX

Rekrutacja do przedszkola
 

§ 25. 1. W przedszkolu mają zastosowanie szczegółowe zasady rekrutacji określone w ustawie prawo oświatowe oraz ustalone przez organ prowadzący.

2.    Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.

3.    Rekrutacja do przedszkola prowadzona jest z wykorzystaniem elektronicznego systemu ewidencji podań, zwanego dalej „Systemem”, który umożliwia sprawne przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego, optymalne wykorzystanie miejsc oraz przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego z zastosowaniem jednolitych zasad.

4.    Postępowanie rekrutacyjne wspomagane Systemem, jest prowadzone zgodnie z ustalonymi zasadami i kryteriami prowadzenia zapisów, w terminach określonych w harmonogramie.

5.    W razie konieczności organizacyjnej może nastąpić przesunięcie dziecka do innej grupy nawet w czasie trwania roku szkolnego.

6.    Zasady tworzenia oddziałów w przedszkolu dla mniejszości narodowej lub etnicznej określają odrębne przepisy.

7.    Dzieci niebędące obywatelami Polski uczestniczą w procesie rekrutacji na zasadach ogólnych, a w trakcie roku szkolnego w miarę posiadania wolnych miejsc są przyjmowane przez dyrektora przedszkola. Dzieci te mają prawo do równego traktowania oraz wszystkich statutowych praw i obowiązków.

 

§ 25a. 1. Na wniosek rodziców Dyrektor może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem. Zezwolenie może być wydane przed rozpoczęciem roku szkolnego albo w trakcie roku szkolnego, jeżeli do wniosku o wydanie zezwolenia dołączono oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

2.  Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.

3.  W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż o jeden rok. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.

4.   Decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor właściwej obwodowo szkoły, po za sięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.

5.  W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko, w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.

6.   W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego rozpoczęcie spełnienia obowiązku szkolnego może być odroczone nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.

 
Rozdział X
Prawa dziecka w przedszkolu

 

§ 26. 1. Przedszkole gwarantuje dzieciom prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, w tym:

l) właściwe zorganizowanie procesu opiekuńczo— wychowawczo— dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

2)  ochronę przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;

3)  poszanowania godności osobistej dziecka, życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo — dydaktycznym, akceptacji dziecka, takim jakie jest;

4)  zapewnienie warunków do spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;

5)  poszanowania indywidualnego tempa rozwoju;

6)  szacunku dla wszystkich jego potrzeb;

7)  poszanowania własności;

8)  zapewnienie warunków do snu i wypoczynku, jeżeli dziecko tego potrzebuje;

9)  badania i eksperymentowania;

10)  doświadczania konsekwencji własnego zachowania;

11)  zachowania prawa dziecka do wyrażania uczuć, emocji z poszanowaniem uczuć innych.

2.    Normy zachowań obowiązujące w przedszkolu ustalane są wspólnie z dziećmi. Dotyczą bezpieczeństwa i szacunku względem siebie i innych oraz poszanowania mienia w przedszkolu, zgodnie z zapisami zawartymi w Kodeksie Przedszkolaka.

3.    Dzieci w przedszkolu maja obowiązek:

1)  przestrzegania ustalonych zasad i umów zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;

2)  szanowania kolegów i wytworów ich pracy;

3)  szanowania sprzętu i zabawek;

4)  szanowani symboli narodowych,

5)  dbania o estetykę i czystość pomieszczeń w których przebywa;

6)  przejawiania właściwego stosunku do rówieśników, osób starszych, wynikających z respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych;

7)  słuchania i reagowania na polecenia nauczyciela.

4. Wychowankowie, którzy przejawiają zachowania agresywne, naruszają zasady współżycia społecznego poddawani są wnikliwej obserwacji i szczegółowej analizie zachowań przez nauczyciela i nauczycieli specjalistów, którzy podejmują decyzje o:

1)   powiadomieniu dyrektora;

2)   powiadomieniu rodziców;

3)   spotkaniu rodziców dziecka z nauczycielami i dyrektorem, w celu uzgodnienia wspólnego kierunku oddziaływań i wspólnych sposobów postępowania;

4)   zaproponowaniu rodzicom skierowania dziecka do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w celu dokonania diagnozy specjalistycznej i poddania ewentualnej terapii i innych działań podjętych w porozumieniu z rodzicami.

 

Rozdział XI

Postanowienia końcowe
 

§ 26a. Ceremoniał

1. W przedszkolu obowiązuje ceremoniał, który:

1)  jest wewnętrznym zbiorem norm i zasad, dotyczących zachowania się w czasie uroczystości przedszkolnych, ustanowionych i obowiązujących w przedszkolu.

2)   uczy szacunku dla symboli narodowych – godła, hymnu i flagi państwowej. Zapoznaje dzieci z historią i znaczeniem tych symboli.

2. Uroczystości przedszkolne, do których zastosowanie ma ceremoniał przedszkola składają się z części oficjalnej i części artystycznej.

3. Uroczystości przedszkolne, podczas których eksponuje się symbole narodowe powinny przebiegać w podniosłym nastroju i kształtować poszanowanie dla symboli narodowych.

4. Do uroczystości środowiskowych i przedszkolnych wymagających uwzględnienia symboli narodowych należą w szczególności:

1) święto niepodległości;

2) święto flagi;

3) pasowanie dzieci na przedszkolaka;

4) zakończenie roku szkolnego z pożegnaniem starszaków;

5) jubileusz przedszkola.

5. Do obowiązków dzieci należy podkreślenie swoją postawą podniosłego charakteru świąt państwowych i przedszkolnych, dzieci powinny być ubrane w strój galowy.

 

 27. 1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej — dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi.

2.    Zmiany (nowelizację) statutu wprowadza się na wniosek organów przedszkola, organu prowadzącego lub nadzorującego albo w przypadku zmiany przepisów.

3.    Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o zmianie tekstu jednolitego statutu.

4.    Dyrektor publikuje ujednolicony tekst Statutu jako załącznik do zarządzenia.

5.    Dla zapewnienia znajomości Statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:

1)   wywieszenie Statutu na terenie jednostki;

2)   udostępnianiu zainteresowanym przez dyrektora przedszkola.

6.    Regulaminy działalności obowiązujące w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.

7.    Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację w oparciu o odrębne przepisy zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt.

8.    Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.

9.    W celu wspierania działalności statutowej przedszkole może współpracować z placówkami kulturalnymi i fundacjami.

 

        25. Rodzice zaznajamiają się z treścią statutu na zebraniu ogólnym.

 

 26. Sprawy nie uregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw przepisy.

 

Statut Publicznego Przedszkola nr 16 im. Misia Uszatka uchwalony na posiedzeniu rady pedagogicznej w dniu 30.08.2022  r. traci moc prawną z dniem uchwalenia nowego statutu.

Tekst jednolity Statutu wprowadzono Uchwałą nr 022.5.2022 Rady Pedagogicznej dnia 15.09.2022 r. w oparciu o nowe przepisy prawa oświatowego.