Regulamin działania Rady Pedagogicznej Publicznego Przedszkola Nr 18 w Jastrzębiu Zdroju
XMLTreść
REGULAMIN DZIAŁANIA
RADY PEDAGOGICZNEJ PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA NR 18
W JASTRZĘBIU ZDROJU
ROZDZIAŁ I
Zdefiniowanie pojęcia Rady Pedagogicznej , skład Rady Pedagogicznej
Rada Pedagogiczna Publicznego Przedszkola Nr 18 w Jastrzębiu Zdroju jest kolegialnym organem przedszkola realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia , wychowania i opieki.
W skład Rady Pedagogicznej wchodzi dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
ROZDZIAŁ II
Podstawy prawne działania Rady Pedagogicznej , kompetencje Rady Pedagogicznej
1. Podstawą prawną działania Rady Pedagogicznej jest Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 325 z późniejszymi zmianami ).
2. Rada Pedagogiczna w ramach swojej działalności posiada kompetencje stanowiące i opiniodawcze.
3. Kompetencje stanowiące i opiniodawcze określa art. 41.1 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami).
4. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy przedszkola po zaopiniowaniu przez rodziców przedszkola;
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu;
3) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
4) dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków po uprzednim powiadomieniu rodziców ( prawnych opiekunów ), w przypadkach określonych w statucie przedszkola.
5. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy przedszkola w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć;
2) projekt planu finansowego;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń , nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora przedszkola w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych , wychowawczych i opiekuńczych.
6. Rada pedagogiczna ma prawo do :
1) przygotowania projektu statutu przedszkola lub jego zmiany;
2) występowania z wnioskiem do organu prowadzącego przedszkole o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela ze stanowiska wicedyrektora;
3) ustalania regulaminu swojej działalności;
4) występowania z pisemnym wnioskiem co najmniej 1/3 członków Rady do dyrektora o zorganizowanie posiedzenia Rady Pedagogicznej.
7. Rada Pedagogiczna współpracuje z dyrektorem przedszkola w planowaniu,
prowadzeniu mierzenia jakości pracy przedszkola z uwzględnieniem lokalnych potrzeb ustalając sposób jego wykonywania , dokumentowania oraz wykorzystywania wyników.
8. Rada Pedagogiczna opracowuje program rozwoju przedszkola wykorzystując wyniki mierzenia jakości przedszkola.
ROZDZIAŁ III
Kierowanie pracami Rady Pedagogicznej
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
Dyrektor jako przewodniczący Rady Pedagogicznej kieruje pracami Rady.
ROZDZIAŁ IV
Prawa i obowiązki przewodniczącego Rady Pedagogicznej
1. Przewodniczący Rady Pedagogicznej ma prawo do:
1) wstrzymywania uchwał podjętych przez Radę Pedagogiczną w ramach jej kompetencji stanowiących a niezgodnych z przepisami prawa . O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny . Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym placówkę uchyla uchwałę w razie jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne;
2) przekazania w uzasadnionych przypadkach uprawnień przewodniczącego Rady innemu członkowi Rady Pedagogicznej;
3) zwolnienia w uzasadnionych przypadkach członka Rady z posiedzeniu Rady Pedagogicznej;
4) udzielania głosu członkom Rady Pedagogicznej i jego odbierania podczas obrad Rady;
5) przerwania obrad Rady w uzasadnionych przypadkach;
6) zwoływania nadzwyczajnych posiedzeń Rady Pedagogicznej z jednodniowym terminem powiadomienia członków Rady;
7) zapraszania osób nie będących członkami Rady Pedagogicznej za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
2. Przewodniczący Rady Pedagogicznej ma obowiązek:
1) przygotowania i prowadzenia Rady Pedagogicznej pod względem metodycznym i merytorycznym;
2) powiadomienia członków Rady Pedagogicznej oraz zaproszonych gości o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady;
3) wcześniejszego przekazania członkom Rady Pedagogicznej materiałów dotyczących spraw , które mają być przedmiotem obrad;
4) realizacji uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących;
5) przedstawienia ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym oraz informacji o działalności przedszkola;
6) opracowania projektu tematyki zebrań Rady Pedagogicznej na dany rok szkolny , uwzględniając propozycję członków rady;
7) tworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków Rady Pedagogicznej;
8) współpracy z powołanymi komisjami i zespołami stałymi i doraźnymi Rady Pedagogicznej w celu przekazania niezbędnych informacji do prac tych komisji i zespołów;
9) przedstawienia propozycji na funkcję opiekuna stażu dla nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego;
10) przekazywania istotnych informacji organom przedszkola będących przedmiotem wzajemnej działalności organów.
11) przekazania raportu z przeprowadzonego mierzenia jakości pracy przedszkola.
3. Przewodniczącego Rady Pedagogicznej upoważnia się do występowania z wnioskami dotyczącymi powoływania komisji i zespołów doraźnych i stałych w zależności od zadań Rady Pedagogicznej i statutowych zadań placówki.
ROZDZIAŁ V
Prawa i obowiązki członków Rady Pedagogicznej
Członkowie Rady Pedagogicznej mają prawo do :
1) własnego głosu w dyskusji zgodnie z poruszaną tematyką obrad Rady Pedagogicznej;
2) zapoznania się z treścią protokołu dokumentującego przebieg spotkania Rady Pedagogicznej;
3) przedstawienia wniosku o zmianę lub uzupełnienie treści protokołu, jeżeli występują zastrzeżenia do treści protokołu w całości lub części a w przypadku jeżeli wniosek któregokolwiek członka rady nie uzyska poparcia większości , członek Rady może zażądać odnotowania swojego stanowiska w protokole;
4) zgłaszania swoich zastrzeżeń do wniosków podjętych na posiedzeniu Rady oraz żądania odnotowania swego stanowiska w protokole;
5) zwołania posiedzenia Rady Pedagogicznej na pisemny wniosek 1/3 członków Rady Pedagogicznej;
Członkowie Rady Pedagogicznej mają obowiązek:
1) każdorazowego uczestniczenia w posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
2) aktywnego, twórczego udziału w obradach , szkoleniach Rady Pedagogicznej;
3) podejmowania głosu w dyskusji wyłącznie po jego udzieleniu przez przewodniczącego lub zaprzestaniu wypowiedzi po odebraniu głosu przez przewodniczącego;
4) nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola;
5) wcześniejszego zapoznania się z materiałami przekazanymi przez przewodniczącego Rady a mających istotne pomocnicze znaczenie w poruszanej w obradach problematyce;
6) merytorycznego przygotowania się do dyskusji zgodnie z planem i problematyką Rady Pedagogicznej;
7) wzajemnego współdziałania ze sobą w ramach posiedzeń Rady Pedagogicznej oraz w pracach zespołów , komisji stałych lub doraźnych;
8) składania sprawozdań z realizacji powierzonych zadań;
9) wykonywania uchwał i wniosków rady pedagogicznej zgodnie z treścią i ustalonymi terminami nawet wtedy, kiedy którykolwiek członek Rady zgłosił zastrzeżenia do ich treści.
ROZDZIAŁ VI
Formy pracy Rady Pedagogicznej
1. Podstawową formą pracy Rady Pedagogicznej jest spotkanie z udziałem jej członków poświęcone obradom, dyskusji , szkoleniu na określony temat.
2. Rada Pedagogiczna obraduje na zebraniach plenarnych i szkoleniowych przewidzianych w planie pracy na dany rok szkolny oraz na zebraniach nadzwyczajnych wynikających z bieżących potrzeb .
3. Planowane zebrania Rady Pedagogicznej obejmują :
1) naradę organizacyjną przed rozpoczęciem roku szkolnego, w związku z organizacją pracy przedszkola;
2) naradę podsumowującą okres adaptacji dzieci;
3) co najmniej 3 narady organizowane dla celów szkoleniowych i doskonalenia zawodowego nauczycieli;
4) w połowie roku szkolnego w związku z analizą wyników dydaktyczno- wychowawczych za I półrocze oraz ogólnych wniosków dyrektora ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;
5) po zakończeniu roku szkolnego dla podsumowania całorocznej pracy przedszkola oraz wniosków dyrektora ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego i opracowania raportu o stanie przedszkola, programu rozwoju przedszkola oraz programu działania w następnym roku.
4. Plenarne posiedzenia Rady Pedagogicznej mogą być zwoływane także w innych terminach na wniosek :
1) organu prowadzącego;
2) organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) jednej trzeciej członków Rady Pedagogicznej ( zgłoszonego pisemnie z podpisami członków)
4) przewodniczącego Rady Pedagogicznej.
5. Ramowy porządek obrad plenarnych powinien zawierać:
1) ustalenie liczby członków Rady obecnych na posiedzeniu , powitanie zaproszonych gości Rady, ustalenie czy liczba członków spełnia wymagane kworum dla podejmowania prawomocnych uchwał;
2) odczytanie i zaopiniowanie protokołu z ostatniej narady , po uwzględnieniu uwag członków Rady
3) przyjęcie porządku obrad;
4) ewentualny wybór komisji lub zespołów ( np. komisji skrutacyjnej , komisji wniosków itp.)
5) realizacja porządku obrad :
a) omówienie projektów decyzji , stanowisk , opinii,
b) dyskusja i rekomendacje stosownych organów,
c) ustosunkowanie się do pytań, wniosków, zastrzeżeń,
d) podjęcie uchwały przez głosowanie,
e) wnioski różne , wolne głosy,
f) uporządkowanie wniosków i głosów ( komisja wnioskowa lub przewodniczący obrad),
g) podsumowanie obrad.
ROZDZIAŁ VII
Zasady i tryb powoływania stałych i doraźnych komisji i zespołów
1. Na wniosek przewodniczącego lub członków Rady Pedagogicznej powołuje się doraźne lub stale komisje i zespoły.
2. Komisje i zespoły o których mowa w punkcie 1 powołuje się w głosowaniu
jawnym.
W ramach posiedzeń plenarnych Rady Pedagogicznej powołuje się następujące komisje:
1) komisję skrutacyjną,
2) komisje wniosków,
3) komisję uchwał,
4) komisję wyborczą,
5) oraz inne wynikające z potrzeb działalności Rady Pedagogicznej .
Zespoły doraźne i stałe powoływane są w zależności od potrzeb w działalności Rady Pedagogicznej .
ROZDZIAŁ VIII
Zasady współpracy Rady Pedagogicznej z innymi organami przedszkola
1. Rada Pedagogiczna współpracuje z pozostałymi organami przedszkola.
2. Za przepływ informacji między organami przedszkola odpowiedzialny jest przewodniczący Rady Pedagogicznej.
3. Na spotkania Rady Pedagogicznej na wniosek przewodniczącego lub członków Rady mogą być zapraszani przedstawiciele Rady Rodziców z głosem doradczym.
4. Przewodniczący Rady Pedagogicznej przekazuje informacje mające istotne znaczenie dla współpracy organów przedszkola oraz jego statutowej działalności w formie pisemnej w terminie czternastu dni od posiedzenia Rady Pedagogicznej lub poprzez uczestnictwo w spotkaniu Rady Rodziców.
ROZDZIAŁ IX
Sposoby informowania członków Rady Pedagogicznej o przewidywanym spotkaniu
1. Za poinformowanie członków Rady Pedagogicznej o terminie i problematyce spotkania odpowiedzialny jest przewodniczący Rady.
2. Przewodniczący informuje członków Rady Pedagogicznej o spotkaniu Rady, co najmniej na tydzień przed ustalonym terminem w formie zarządzenia dyrektora, podającego do wiadomości godzinę rozpoczęcia i zakończenia obrad oraz porządek obrad.
3. W przypadku posiedzeń nadzwyczajnych przewodniczący Rady Pedagogicznej zastrzega sobie prawo do zawiadomienia członków Rady w terminie jednego dnia poprzedzającego spotkanie , również w formie zarządzenia dyrektora.
ROZDZIAŁ X
Pory zwoływania Rady Pedagogicznej
1. Posiedzenia Rady Pedagogicznej mogą się odbywać wyłącznie poza godzinami pracy dydaktyczno- wychowawczo – opiekuńczej.
ROZDZIAŁ XI
Terminarz Rady Pedagogicznej
1.Terminarz zebrań Rady Pedagogicznej ustala się na dany rok szkolny.
2. Terminarz opracowuje przewodniczący Rady Pedagogicznej uwzględniając propozycje członków Rady Pedagogicznej.
ROZDZIAŁ XII
Rady Pedagogiczne z udziałem gości
1. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział zaproszeni goście przez przewodniczącego Rady za zgodą Rady Pedagogicznej lub na jej wniosek.
2. W spotkaniach Rady jako zaproszeni goście mogą uczestniczyć :
1) przedstawiciele organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz organu prowadzącego;
2) nauczyciele zatrudnieni w innych placówkach wychowania przedszkolnego;
3) nauczyciele nauczania początkowego;
4) przedstawiciele Rady Rodziców;
5) lekarze pediatrzy;
6) przedstawiciele poradni psychologiczno- pedagogicznej;
7) kuratorzy poradni dla nieletnich;
8) oraz inne osoby posiadające wiedzę merytoryczną mogącą wpłynąć na udoskonalenie działalności Rady lub statutowych zadań przedszkola.
3. Goście zaproszeni na spotkania Rady Pedagogicznej mają jedynie głos doradczy w podejmowanej problematyce spotkania.
4. Za zawiadomienie zaproszonych gości odpowiedzialny jest przewodniczący Rady Pedagogicznej.
ROZDZIAŁ XIII
Zasady i tryb podejmowania uchwał i wniosków
1. Rada Pedagogiczna w ramach swych kompetencji podejmuje uchwały i wnioski.
2. Projektowaniem uchwał i wniosków zajmuje się stała lub doraźna komisja uchwał i
wniosków.
3. Podjęcie uchwały lub wniosku poprzedzone jest odczytaniem projektu uchwały lub
wniosku i dyskusją nad projektem uchwały lub wniosku.
4. Każdy członek Rady Pedagogicznej przed podjęciem decyzji musi mieć możliwość
zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do projektowanych uchwał, wniosków, jak również
do otrzymania wyjaśnień .
5. Uchwały i wnioski Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów . By były prawomocne wymagana jest obecność co najmniej połowy członków Rady.
6. Uchwały dokumentowane są w formie pisemnej zawierającej w szczególności:
a) tytuł uchwały z podaniem numeru uchwały organu który ją wydał, daty podjęcia
i zwięzłym określeniem przedmiotu uchwały;
b) podstawy prawnej;
c) tekstu uchwały;
d) podpisów przewodniczącego i członków Rady Pedagogicznej.
7. Za realizację uchwał i wniosków Rady Pedagogicznej w zależności od funkcji jaką spełnia uchwała lub wniosek czyni się odpowiedzialnym dyrektora, nauczycieli lub Radę Pedagogiczną.
ROZDZIAŁ XIV
Zasady głosowania Rady Pedagogicznej
1. Uchwały i wnioski podejmuje się w głosowaniu tajnym i jawnym z uwzględnieniem propozycji członków Rady Pedagogicznej.
2. Aby przeprowadzić tajne głosowanie Rada wybiera każdorazowo komisję skrutacyjną.
3. Przeliczaniem głosów oddanych podczas głosowania nad uchwałą i wnioskami zajmuje się powołana komisja skrutacyjna.
4. Głosowanie tajne odbywa się na kartkach do głosowania przez zakreślenie kółkiem odpowiedzi tak lub nie.
5. Głosowanie jawne przeprowadza się poprzez podniesienie ręki.
6. Głosowanie jawne przeprowadza osoba prowadząca spotkanie.
6. W przypadku równej ilości głosów na tak i na nie w głosowaniu tajnym należy głosowanie powtórzyć.
7. W przypadku równej ilości głosów na tak i na nie w głosowaniu jawnym należy głosowanie powtórzyć.
8. W przypadku takiej samej ilości głosów w głosowaniu powtórnym o których mowa w punkcie 11 i 12 głos decydujący należy do przewodniczącego Rady Pedagogicznej.
9. Oddanie karty do głosowania tajnego nie zakreślonej oznacza wstrzymanie się od głosu a głosowanie w inny sposób oznacza głos nieważny.
ROZDZIAŁ XV
Wstrzymywanie wykonania uchwał
1. Przewodniczący Rady Pedagogicznej ma obowiązek wstrzymania uchwał niezgodnych z przepisami prawa . O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym placówkę uchyla uchwałę w razie jej niezgodności przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
2. Przewodniczący jest zobowiązany do przesłania w ciągu 7 dni wyciągu z protokołu narady do organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz organu prowadzącego na której podjęto uchwałę niezgodną z przepisami prawa.
ROZDZIAŁ XVI
Tryb wyboru przedstawicieli Rady Pedagogicznej do prac komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora przedszkola
1. Członkowie Rady Pedagogicznej uczestniczą w pracach komisji konkursowej
wyłaniającej kandydata na dyrektora przedszkola .
2. Członkowie Rady Pedagogicznej wysuwają propozycje dwóch kandydatów do udziału w pracach komisji konkursowej .
3. Ostateczny wybór kandydatów do udziału w pracach komisji konkursowej dokonuje się na postawie głosowania .
4. Wyciąg z protokołu głosowania nad kandydaturami do udziału w komisji konkursowej przekazuje się jako dokumentacje do konkursu na stanowisko dyrektora przedszkola.
ROZDZIAŁ XVII
Dokumentowanie obrad Rady Pedagogicznej, zasady wyboru protokolanta
1. Przewodniczący Rady Pedagogicznej wyznacza przed rozpoczęciem obrad rady protokolanta.
2. Z przebiegu spotkania Rady Pedagogicznej protokolant sporządza protokół w terminie 7 od spotkania Rady .
3. Protokół dokumentujący obrady Rady Pedagogicznej zapisuje się w „Książce protokołów”.
4. Książka protokołów powinna być zaopatrzona w klauzulę – „ książka zawiera stron.......i obejmuje okres pracy Rady Pedagogicznej od dnia ...........do dnia.............................. .” oraz podpisana przez dyrektora przedszkola , opieczętowana i przesznurowania.
5 Księga protokołów może być udostępniana na terenie przedszkola wyłącznie pracownikom pedagogicznym przedszkola , upoważnionym pracownikom administracji oświatowej, organom aparatu sprawiedliwości oraz upoważnionym przedstawicielom władz związkowych.
6. Księgę protokołów przechowuje się w kancelarii przedszkola.
7. Księga protokołów nie może być wynoszona poza budynek przedszkola.
ROZDZIAŁ XVIII
Sposób zapoznawania się z protokołem
1. Protokół spotkania Rady Pedagogicznej odczytuje na kolejnym spotkaniu Rady przewodniczący Rady lub protokolant.
2. Po odczytaniu protokołu i uwzględnieniu uwag protokół zostaje podpisany przez protokolanta i przewodniczącego Rady Pedagogicznej.
3. Członkowie Rady mają również możliwość czytania protokołu w dowolnym czasie na terenie przedszkola za zgodą przewodniczącego Rady.
ROZDZIAŁ XIX
Podstawa prawna utworzenia Regulaminu Rady Pedagogicznej
1. Regulamin Rady Pedagogicznej został zatwierdzony Uchwałą Nr 1 \ 2001 Rady Pedagogicznej z dnia 10 stycznia 2001 roku.
2. Traci moc Regulamin Rady Pedagogicznej zatwierdzony Uchwałą Nr 7 \ 1997 Rady Pedagogicznej z dnia 15 października 1997 roku.
3. Tworzenie nowego Regulaminu Rady Pedagogicznej należy do kompetencji Rady i odbywa się na wniosek członków Rady poparty zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady.
4. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.