Regulamin bezpieczeństwa
XMLTreść
Regulamin bezpieczeństwa Przedszkola Nr 24
w Jastrzębiu-Zdroju
Opracowany na podstawie Rozporządzenia MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o „dyrektorze” rozumie się przez to dyrektora przedszkola.
§ 2
Dyrektor zapewnia dzieciom i pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu i poza jego terenem.
§ 3
1. Po przerwie wakacyjnej dyrektor wraz z powołaną komisją dokonuje kontroli budynku i ogrodu przedszkolnego pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z placówki.
2. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który podpisują osoby biorące w niej udział. Kopię protokołu dyrektor przekazuje organowi prowadzącemu.
§ 4
Tygodniowy rozkład zajęć wychowawczo-dydaktycznych dzieci powinien uwzględniać:
- różnorodność form i metod w pracy,
- różnicowanie zajęć w każdym dniu,
- nie łączenie w kilkugodzinne bloki zajęć z tego samego zagadnienia,
- przestrzeganie czasu organizacji zajęć w poszczególnych grupach wiekowych.
§ 5
1. Plan ewakuacji przedszkola umieszcza się na tablicy ogłoszeń dla personelu.
2. Drogi ewakuacyjne oznacza się w sposób wyraźny i trwały.
§ 6
1. Prace remontowe, naprawcze i instalacyjne w pomieszczeniach przedszkola przeprowadza się pod nieobecność w tych pomieszczeniach osób.
2. Zajęcia poza pomieszczeniami przedszkola nie mogą odbywać się w tych miejscach, w których prowadzone są prace wymienione w ust. 1.
§ 7
1. Teren przedszkola jest ogrodzony.
2. Na terenie przedszkola zapewnia się:
- właściwe oświetlenie,
- równą nawierzchnię dróg, przejść i ogrodu,
- instalacje do odprowadzania ścieków i wody deszczowej.
3. Otwory kanalizacyjne i studzienki na terenie przedszkola zabezpieczone są pokrywami i kratami.
4. Szlak komunikacyjny wychodzący poza teren przedszkola skierowany jest na plac zabaw wspólnoty mieszkaniowej.
5. W czasie opadów śniegu przejścia na terenie przedszkola oczyszcza się ze śniegu i lodu oraz posypuje piaskiem.
§ 8
Urządzenia higieniczno-sanitarne są utrzymywane w czystości i sprawne technicznie. Środki czystości są przechowywane w miejscu niedostępnym dla dzieci.
§ 9
1. Pomieszczenia przedszkolne są właściwie oświetlone, ogrzane , wentylowane.
2. Sprzęt, z którego korzysta personel obsługowy jest zgodny z wymaganiami ergonomii. Stoliki i krzesła są dostosowane do wzrostu dzieci.
3. Sprzęt i wyposażenie posiadają odpowiednie atesty lub certyfikaty.
§ 10
1. Kuchnię utrzymuje się w czystości i wyposażona w sprzęt sprawny technicznie i bezpieczny.
2. Gorące posiłki podawane są dzieciom w salach. Dzieci mają dostęp do napojów w ciągu całego dnia.
§ 11
Przedszkole jest podłączone do ogólno-miejskiej sieci wodociągowej, z wodą zdatną do picia.
§ 12
Sale zajęć wietrzy się podczas pobytu dzieci w ogrodzie, a w razie potrzeby także podczas zajęć.
§ 13
Niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek zajęć bez nadzoru upoważnionej do tego osoby.
§ 14
Pomieszczenia, do których jest wzbroniony dostęp osobom nieuprawnionym są odpowiednio oznakowane i zabezpieczone przed swobodnym do niej dostępem.
§15
1. W salach, w których odbywają się zajęcia zapewnia się temperaturę co najmniej 180 C.
2. Jeżeli nie jest możliwe zapewnienie temperatury, o której mowa w ustępie 1 dyrektor może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ prowadzący.
§ 16
Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia na czas oznaczony:
- jeżeli nastąpiły na terenie przedszkola zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu dzieci.
§ 17
1. Jeżeli sale, w których mają być prowadzone zajęcia lub stan znajdującego się w nich wyposażenia zagraża bezpieczeństwu, nauczyciel nie może rozpocząć zajęć.
2. Jeżeli zagrożenie bezpieczeństwa pojawi się w czasie zajęć, nauczyciel niezwłocznie je przerywa i wyprowadza dzieci z sali.
§ 18
W wyznaczonym miejscu znajdują się apteczki wyposażone w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy i instrukcje o zasadach udzielania tej pomocy.
§ 19
Wszyscy nauczyciele w przedszkolu podlegają przeszkoleniu w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Dyrektor przedszkola organizuje okresowe szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy dla wszystkich pracowników.
Rozdział II
Wychowanie fizyczne, sport i turystyka
§ 20
1. Stopień trudności i intensywności ćwiczeń dostosowuje się do wieku dzieci i ich sprawności fizycznej.
2. Ćwiczenia i zabawy ruchowe prowadzone są z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne bezpieczeństwo dzieci.
3. Stan techniczny urządzeń i sprzętu gimnastycznego sprawdza się przed każdymi zajęciami.
4. Nauczyciele zapoznają dzieci z zasadami bezpiecznego wykonywania ćwiczeń oraz uczestniczenia w grach i zabawach.
§ 21
Przy organizacji imprez i wycieczek poza teren przedszkola powinien być zapewniony 1 opiekun na 12 dzieci.
§ 22
1. Opiekun wycieczki sprawdza stan liczbowy dzieci przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, przejazdu, zwiedzania oraz po przybyciu do punktu docelowego. Nauczyciele zabierają ze sobą listę imienną uczestników.
2. Niedopuszczalne jest realizowanie wycieczek podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.
Rozdział III
Wypadki osób pozostających pod opieką przedszkola
§ 23
Pracownik przedszkola , który pierwszy zauważył wypadek niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, zawiadamia dyrektora, następnie sprowadza fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udziela poszkodowanemu pierwszej pomocy.
§ 24
1. O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
- rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego;
- organ prowadzący przedszkole;
- pracownika służby bhp;
- społecznego inspektora pracy;
- radę rodziców.
2. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty.
3. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia zawiadamia się niezwłoczne inspektora sanitarnego.
4. Zawiadomień, o których mowa w ust. 1-3 dokonuje dyrektor, bądź upoważniony przez niego pracownik przedszkola.
§ 25
1. Do czasu rozpoczęcia pracy przez zespół powypadkowy, zwany dalej „zespołem” dyrektor zabezpiecza miejsce wypadku wykluczając dopuszczenie osób niepowołanych.
2. Czynności związane z zabezpieczeniem miejsca wypadku wykonuje dyrektor lub inny upoważniony pracownik przedszkola.
§ 26
1. Członków zespołu powołuje dyrektor.
2. Zespół przeprowadza postępowanie powypadkowe i sporządza dokumentację powypadkową w tym protokół powypadkowy.
3. W skład zespołu wchodzą: pracownik służby bhp oraz społeczny inspektor pracy.
4. Jeżeli z jakichkolwiek powodów nie jest możliwy udział w pracach zespołu jednej z osób, o której mowa w ust.3, dyrektor powołuje w jej miejsce innego pracownika przedszkola przeszkolonego w zakresie bhp.
5. Jeżeli w składzie zespołu nie mogą uczestniczyć ani pracownik służby bhp, ani społeczny inspektor pracy w skład zespołu wchodzą: dyrektor oraz pracownik przedszkola przeszkolony w zakresie bhp.
6. W składzie zespołu może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego, kuratora oświaty lub rady rodziców.
7. Przewodniczącym zespołu jest pracownik służby bhp, a jeżeli nie ma go w składzie zespołu- społeczny inspektor pracy. Jeżeli w zespole nie mogą uczestniczyć wymienione osoby, przewodniczącego zespołu wyznacza dyrektor spośród pracowników przedszkola.
8. W sprawach spornych, członek zespołu, który nie zgadza się ze stanowiskiem przewodniczącego może złożyć zdanie odrębne, które odnotowuje się w protokole powypadkowym.
§ 27
1. Z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się:
- rodziców (opiekunów) poszkodowanego małoletniego.
§ 28
1. Protokół powypadkowy doręcza się osobom uprawnionym do zaznajomienia z materiałami postępowania powypadkowego.
2. Jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w przedszkolu.
3. Organowi prowadzącemu i kuratorowi oświaty protokół powypadkowy doręcza się na ich wniosek.
§ 29
Protokół powypadkowy podpisują : członkowie zespołu oraz dyrektor.
§ 30
1. W ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu powypadkowego osoby, o których mowa w § 34 mogą złożyć zastrzeżenia do ustaleń protokołu.
2. Zastrzeżenia składa się ustnie lub pisemnie przewodniczącemu zespołu.
3. Zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący.
4. Zastrzeżenia mogą dotyczyć w szczególności:
- niewykorzystania wszystkich środków dowodowych niezbędnych dla ustalenia stanu faktycznego,
- sprzeczności istotnych ustaleń protokołu z zebranym materiałem dowodowym.
§ 31
Po rozpatrzeniu zastrzeżeń organ prowadzący przedszkole może:
- zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych,
- powołać nowy zespół celem ponownego przeprowadzenia postępowania powypadkowego.
§ 32
Rejestr wypadków prowadzi dyrektor.
§ 33
Dyrektor omawia z pracownikami przedszkola okoliczności i przyczyny wypadków oraz ustala środki niezbędne do zapobieżenia im.
§ 34
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.
Rozdział IV
Przepisy końcowe
§ 35
Regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.