Procedura przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
XMLTreść
ZARZĄDZENIE nr 2 /2003
Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 6
w Jastrzębiu Zdroju
z dnia 22.11.2003 r.
w sprawie : wprowadzenia procedur przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Szkole Podstawowej nr 6
Na podstawie : Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. Dz 2000 r. nr 98, poz.1071). Rozporządzenia Rady Ministrów dnia 08.01.2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. Dz 2002 r. nr 5, poz. 46), zarządza się co następuje:
§ 1
Ustala się Procedury przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Szkole Podstawowej nr 6.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 01.01.2004 r.
PROCEDURA PRZYJMOWANIA I ROZPATRYWANIA SKARG I WNIOSKÓW
w Szkole Podstawowej nr 6 im. Janusza Korczaka w Jastrzębiu Zdroju
Podstawa prawna
Ustawa z dn. 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2000r., nr 98, poz. 1071).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002r., nr 5, poz. 46).
Rozdział I
Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków
W szkole wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez:
a) dyrektora,
b) wicedyrektora.
Dyrektor szkoły lub wicedyrektor przyjmują skargi i wnioski codziennie od godz. 8.00 do 15.00, w czwartki od godz. 8.00 do 16.00.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
Pracownik szkoły, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności, obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie dyrektorowi.
Wzór protokołu, o którym mowa w pkt 2 stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury.
Dyrektor prowadzi rejestr skarg i wniosków.
Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.
Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego - anonimy.
a) Rejestr skarg uwzględnia następujące rubryki:
a) liczba porządkowa,
b) data wpływu skargi/wniosku,
c) data rejestrowania skargi/wniosku,
d) adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek,
e) informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek,
f) termin załatwienia skargi/wniosku,
g) imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku,
h) data załatwienia,
i) krótka informacja o sposobie załatwienia sprawy,
Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.
Rozdział II
Kwalifikowanie skarg i wniosków
Kwalifikowania spraw jako skargi lub wnioski dokonuje dyrektor.
Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest rejestru skarg i wniosków.
Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznani.
Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji szkoły, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie z właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę wskazując właściwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji szkoły.
Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować, następnie pismem przewodnim przesłać odpisy właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji szkoły.
Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.
Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.
Rozdział III
Rozpatrywanie skarg i wniosków
Skargi/wnioski rozpatruje dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona.
Imienny wykaz osób upoważnionych do rozpatrywania skarg/wniosków zawiera załącznik nr 2 do niniejszej procedury.
Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następującą dokumentację:
a) oryginał skargi/wniosku,
b) notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego,
c) materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku,
d) odpowiedź do wnoszącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,
e) inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:
a) oznaczenie organu, od którego pochodzi,
b) wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,
c) faktyczne i prawne uzasadnienie, jeżeli skarga/wniosek została załatwiona odmownie,
d) imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.
Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w sekretariacie szkoły.
Rozdział IV
Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
Skargę/wniosek rozpatruje się:
a) do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny,
b) do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające,
c) do dwóch miesięcy, gdy skarga/wniosek jest szczególnie skomplikowana,
Do siedmiu dni należy:
a) przesłać skargę/wniosek do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego lub zwrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu,
b) przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy jest organ wymiaru sprawiedliwości,
c) przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów,
d) przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia,
e) zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku,
f) udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.
Załączniki:
1) protokół przyjęcia skargi ustnej,
2) imienny wykaz osób uprawnionych do rozpatrywania skarg i wniosków
Załącznik nr 2
Imienny wykaz osób uprawnionych do rozpatrywania
skarg i wniosków:
1. Wicedyrektor szkoły - mgr Monika Piekarska
2. Pedagog szkolny - mgr Pawłowska Ewa