Procedura przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
XMLTreść
PROCEDURA PRZYJMOWANIA I ROZPARTYWANIA SKARG I WNIOSKÓW
Podstawa prawna
1. Ustawa z dn. 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r., poz. nr 98, poz. 1071).
2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skargi wniosków (Dz. U. z 2002r. nr 5, poz. 46).
Rozdział I
Przyjmowanie i rejestrowanie skargi wniosków
1. W szkole wnoszący skargi wnioski przyjmowane są przez:
a) dyrektora,
b) wicedyrektora.
2. Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski w środy od 1400 do 1600, wicedyrektorzy przyjmują skargi i wnioski codziennie od godz. 800 do 1500.
3. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemne, telegraficzne lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
4. Pracownik szkoły, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności, obowiązany jest przekazać ja niezwłocznie dyrektorowi.
5. wzór protokołu, o którym mowa w pkt 2 stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury.
6. Dyrektor prowadzi rejestr skargi wniosków.
7. Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w tym samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.
8. Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego - anonimy.
9. Rejestr skarg uwzględnia rubryki:
a) liczba porządkowa
b) data wpływu skargi/wniosku,
c) data rejestrowania skargi/wniosku,
d) adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek,
e) informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek,
f) termin załatwienia skargi/wniosku,
g) imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi /wniosku,
h) data załatwienia,
i) krótka informacja o sposobie załatwienia sprawy,
10. Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.
Rozdział II
Kwalifikowanie skarg i wniosków.
1. Kwalifikowanie spraw jako skargi lub wnioski dokonuje dyrektor.
2. Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisana jest w rejestr skargi wniosków.
3. Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienie lub uzupełnienie, z pouczeniem, że nie usunięcie braków spowoduje pozostanie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
4. Skargi i wnioski, które dotyczą kilku spraw do kompetencji szkoły, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać albo zwrócić z właściwą, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę wskazując organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji szkoły.
5. Skargi i wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować, następnie pismem przewodnim przesłać opisy właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji szkoły.
6. Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostaną bez rozpoznania.
7. Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.
Rozdział III
Rozpatrywanie skarg i wniosków.
1. Skargi/wnioski rozpatruje dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona.
2. Imienny wykaz osób upoważnionych do rozpatrywania skarg/wniosków zawiera załącznik nr 2 do niniejszego procedury.
3. Z wyjaśniania skargi/wnioski sporządza się następującą dokumentacje:
a) oryginał skargi/wniosku,
b) notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego,
c) materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśnienia skargi/wniosku,
d) odpowiedź do wnoszącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,
e) inne pisma, jeśli sprawa tego wymagania.
4.Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:
a) oznaczenie organu, od którego pochodzi,
b) wyczerpująca informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków w skardze/wniosku,
c) faktyczne i prawne uzasadnienie, jeżeli skarga/wniosek została załatwiona odmownie,
d) imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.
5. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywania jest w sekretariacie szkoły.
Rozdział IV
Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
1. Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
2. Skargę/wniosek rozpatruje się :
a) do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny,
b) do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające,
c) do dwóch miesięcy, gdy skarga/wniosek jest szczególnie skomplikowana,
3. Do siedmiu dni należy:
a) przesłać skargę/wniosek do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego lub zwrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu,
b) przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy organ wymiaru sprawiedliwości,
c) przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich wnoszone dotyczą różnych organów,
d) przesłać informacje do osoby wnoszącej o przesunięcie terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia,
e) zwrócić się z prośba do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku,
f) udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.
Załączniki:
1) protokół przyjęcia skargi ustnej,
2) imienny wykaz osób uprawnionych do rozpatrywania skarg i wniosków.
POSTĘPOWANIE PRZY ROZPATRYWANIU SKARG I WNIOSKÓW
1. Przyjęcie, kwalifikacje i rejestracja skargi/wniosku.
2. Analiza treści skargi/wniosku, wywołanie i wyszczególnienie zarzutów.
3. Jeżeli z treści skargi/wniosku nie można ustalić jej przedmiotu należy wezwać wnoszącego do założenia wyjaśnienia lub uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania skargi/wniosku z jednoczesnym poczuciem, że usunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi/wniosku bez rozpoznania.
4. Analiza zarzutów przedstawionych w skardze w aspekcie aktów prawnych.
5. Zaplanowanie czynności postępowania wyjaśniającego:
a) ustalenie źródeł informacji, trybu i form ich zbierania,
b) ustalenie dokumentów przewidywanych do kontroli, analizy,
c) ustalenie harmonogramu przewidzianych działań,
d) przygotowanie narzędzi wspomagających wyjaśnienie sprawy, np.:
- kwestionariusze wywiadów,
- kwestionariusze ankiet,
- scenariusze spotkań,
- arkusze diagnostyczne.
6. Przeprowadzeni zaplanowanych działań.
7. Analiza zebranych materiałów, ustalenie stanu faktycznego, odniesienie się do stanu prawnego i zasadności.
8. Redagowanie uwag i wniosków oraz określenie przyczyn zaistniałej w szkole sytuacji.
9. Sporządzenie notatki służbowej.
10. Opracowanie i przesyłanie odpowiedzi do wnoszącego skargę/wniosek.
11. Sformułowanie wniosków do dalszej pracy.
Imienny wykaz osób uprawnionych do rozpatrywania skarg i wniosków
Dyrektor Szkoły mgr Adam Płaczek
Termin przyjmowania skarg i wniosków
Środa godzina 14.00 – 16.00