W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Procedura przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków

XML

Treść

PROCEDURA PRZYJMOWANIA I ROZPARTYWANIA SKARG I WNIOSKÓW

 

Podstawa prawna

1. Ustawa z dn. 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r., poz. nr 98, poz. 1071).

2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skargi wniosków (Dz. U. z 2002r. nr 5, poz. 46).

 

 

Rozdział I

 

Przyjmowanie i rejestrowanie skargi wniosków

 

1. W szkole wnoszący skargi  wnioski przyjmowane są przez:

a) dyrektora,

b) wicedyrektora.

2. Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski w środy od 1400  do 1600, wicedyrektorzy przyjmują skargi i wnioski codziennie od godz. 800 do 1500.

3. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemne, telegraficzne lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.

4. Pracownik szkoły, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności, obowiązany jest przekazać ja niezwłocznie dyrektorowi.

5. wzór protokołu, o którym mowa w pkt 2 stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury.

6. Dyrektor prowadzi rejestr skargi wniosków.

7. Skargi i wnioski  przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w tym samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.

8. Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego -  anonimy.

9. Rejestr skarg uwzględnia rubryki:

a) liczba porządkowa

b) data wpływu skargi/wniosku,

c) data rejestrowania skargi/wniosku,

d) adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek,

e) informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek,

f) termin załatwienia skargi/wniosku,

g) imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi /wniosku,

h) data załatwienia,

i) krótka informacja o sposobie załatwienia sprawy,

10. Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.

 

 

Rozdział II

 

Kwalifikowanie skarg i wniosków.

 

1. Kwalifikowanie spraw jako skargi lub wnioski dokonuje dyrektor.

2. Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisana jest w rejestr skargi wniosków.

3. Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienie lub uzupełnienie, z pouczeniem, że nie usunięcie braków spowoduje pozostanie skargi lub wniosku  bez rozpoznania.

4. Skargi i wnioski, które dotyczą kilku spraw do kompetencji szkoły, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać albo zwrócić z właściwą, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę wskazując organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji  szkoły.

5. Skargi i wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować, następnie pismem przewodnim przesłać opisy właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji szkoły.

6. Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostaną bez rozpoznania.

7. Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać  w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.

 

 

Rozdział III

 

Rozpatrywanie skarg i wniosków.

 

1. Skargi/wnioski rozpatruje dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona.

2. Imienny wykaz osób upoważnionych do rozpatrywania skarg/wniosków zawiera załącznik nr 2 do niniejszego procedury.

3. Z wyjaśniania skargi/wnioski sporządza się następującą dokumentacje:

a) oryginał skargi/wniosku,

b) notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego,

c) materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśnienia skargi/wniosku,

d) odpowiedź do wnoszącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,

e) inne pisma, jeśli sprawa tego wymagania.

4.Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:

a) oznaczenie organu, od którego pochodzi,

b) wyczerpująca informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków w skardze/wniosku,

c) faktyczne  i prawne uzasadnienie, jeżeli skarga/wniosek została załatwiona odmownie,

d) imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.

5. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywania jest w sekretariacie szkoły.

 

 

Rozdział IV

 

Terminy rozpatrywania skarg i wniosków

 

 

1. Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.

2. Skargę/wniosek rozpatruje się :

a) do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny,

b) do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające,

c) do dwóch miesięcy, gdy skarga/wniosek jest szczególnie skomplikowana,

3. Do siedmiu dni należy:

a) przesłać skargę/wniosek do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego lub zwrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu,

b) przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy organ wymiaru sprawiedliwości,

c) przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich wnoszone dotyczą różnych organów,

d) przesłać informacje do osoby wnoszącej o przesunięcie terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia,

e) zwrócić się z prośba do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku,

f) udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.

 

Załączniki:

1) protokół przyjęcia skargi ustnej,

2) imienny wykaz osób uprawnionych do rozpatrywania skarg i wniosków.

 

 

POSTĘPOWANIE PRZY ROZPATRYWANIU SKARG I WNIOSKÓW

 

 

1. Przyjęcie, kwalifikacje i rejestracja skargi/wniosku.

 

2. Analiza treści skargi/wniosku, wywołanie i wyszczególnienie zarzutów.

 

3. Jeżeli z treści skargi/wniosku nie można ustalić jej przedmiotu należy wezwać wnoszącego do założenia wyjaśnienia lub uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania skargi/wniosku z jednoczesnym poczuciem, że usunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi/wniosku bez rozpoznania.

 

4. Analiza zarzutów przedstawionych w skardze w aspekcie aktów prawnych.

 

5. Zaplanowanie czynności postępowania wyjaśniającego:

a) ustalenie źródeł informacji, trybu i form ich zbierania,

b) ustalenie dokumentów przewidywanych do kontroli, analizy,

c) ustalenie harmonogramu przewidzianych działań,

d) przygotowanie narzędzi wspomagających wyjaśnienie sprawy, np.:

                            - kwestionariusze wywiadów,

                            - kwestionariusze ankiet,

                            - scenariusze spotkań,

                            - arkusze diagnostyczne.

 

6. Przeprowadzeni zaplanowanych działań.

 

7. Analiza zebranych materiałów, ustalenie stanu faktycznego, odniesienie się do      stanu prawnego i zasadności.

 

8. Redagowanie uwag i wniosków oraz określenie przyczyn zaistniałej w szkole sytuacji.

 

9. Sporządzenie notatki służbowej.

 

10. Opracowanie i przesyłanie odpowiedzi do wnoszącego skargę/wniosek.

 

11. Sformułowanie wniosków do dalszej pracy.

    

 

 

 

Imienny wykaz osób uprawnionych do rozpatrywania skarg i wniosków

 

Dyrektor Szkoły mgr Adam Płaczek

 

Termin przyjmowania skarg i wniosków

Środa godzina 14.00 – 16.00

 

 

 

Załączniki