Protokół z okresowej kontroli stanu technicznego sprawności obiektu budowlanego przeprowadzona 14 lutego 2005 roku
XMLTreść
1. Dokumenty i dowody opracowania:
a) zlecenie użytkownika obiektu,
b) oględziny i badanie stanu technicznego na miejscu,
c) prawo budowlane – Ustawa z 07.07.1994 r. (tekst ujednolicony zmieniony ustawą z dnia 27.03.2003 r.),
d) rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,
e) normy państwowe i literatura techniczna.
2. Przedmiot i cel opracowania:
Przedmiotem kontroli są obiekty i otoczenie Szkoły Podstawowej Nr 12. Celem jest określenie stanu technicznego i przydatności do użytkowania oraz estetyki obiektów szkoły oraz ich otoczenia.
3. Charakterystyka techniczna obiektu:
3.1. Dane techniczne:
- rok budowy: 1974,
- powierzchnia użytkowa: 3238,15 m2,
- kubatura: 15866 m3,
- ilość kondygnacji:
budynek dydaktyczny: 3
sala gimnastyczna, zaplecza: 1
- ilość kondygnacji podziemnych: zaplecza 1.
3.2. Opis techniczny:
- technologia budowy: uprzemysłowiona wielkoblokowa,
- obiekty szkoły: budynek dydaktyczny 3-kondygnacyjny pięciosegmentowy,łącznik, sala gimnastyczna z zapleczem – obiekty jednokondygnacyjne, kuchnia z zapleczem – jednokondygnacyjna, podpiwniczona,
- zabezpieczenie przed wpływami szkód górniczych: dla III kat.
3.3. Konstrukcja obiektu:
- fundamenty: ławy żelbetowe,
- ściany fundamentowe i piwniczne betonowe monolityczne,
- ściany nadziemia zewnętrzne z agloporytobetonu, nośne – wewnętrzne i usztywniające z żwirobetonu, działowe z cegły dziurawki,
- stropy – z płyt kanałowych prefabrykowanych, nad częścią podpiwniczoną (nad piwnicami) – DZ – 3 z płytą żelbetową,
- schody: prefabrykowane żelbetowe,
- dach: płyty pianobetonowe gr. 12 cm oparte na murkach ażurowych z cegłydziurawki,
- pokrycia dachu: 2 x papa asfaltowa na lepiku.
3.4. Wykończenie obiektu:
- klasy: płytki PCV i częściowo wykładzina rulonowa PCV,
- korytarze: parter lastryko wylewane, I i II p. wykładzina rulonowi PCV,
- pomieszczenia sanitarne – lastryko wylewane,
- piwnica – posadzka cementowa zatarta na ostro,
- pomieszczenia sali gimnastycznej:sala gimnastyczna – parkiet dębowy, zaplecza – lastryko wylewane, szatnie – płytki gresowe,
- malowania wewnętrzne: farby klejowe i emulsyjne, lamperie olejne, fragmenty ścian w sanitariatach wyłożone płytkami ceramicznymi niskiej klasy lat 70—tych (bez obudowy rur).
4. Aktualny stan obiektu:
4.1. Konstrukcja:
- zarysowania na części styków ścian zewnętrznych z poprzecznymi,
- zarysowania nieliczne na połączeniach nośnych elementów prefabrykowanych,
- zarysowania części styków elementów stropowych,
- zarysowania na stykach prefabrykowanych elementów ścian zewnętrznych,
- zarysowania części falistych elementów podokiennych (od zewnątrz),
- pionowe i ukośne zarysowanie ściany łącznika,
- zarysowanie nośnej ściany wewnętrznej sali gimnastycznej (pionowei ukośne),
- zarysowania ścian szczytowych sali gimnastycznej z zapleczem (pionowe między elementami i ukośne),
- nieliczne zarysowania ścian piwnic,
- podłużne rysy w części nadproży okiennych od zewnątrz.
Uwaga: budynek zabezpieczony jest na III kat. szkód górniczych, rozwartość i zakres zarysowań mieści się w granicach przyjętych zabezpieczeń.
Nie powoduje to aktualnie stanu zagrożenia stateczności obiektów.
4.2. Dach:
4.2.1. Dach budynku dydaktycznego:
- pęcherze w pokryciu papowym (papa asfaltowa),
- spękania papy,
- w dwóch kominach złuszcza się tynk łącznie z warstwą muru ceglanego komina,
- złuszczanie się miejscowe powłoki malarskiej z kominów,
- wyrwany wspornik odgromu w narożniku południowo-wschodnim,
- na niektórych odcinkach rynien niewłaściwe spadki,
- rynny częściowo zanieczyszczone,
- krzywizny rynien, wygięcia i w niektórych miejscach występuje korozja,
- zły stan wyłazu na dach.
4.2.2. Łącznik, sala gimnastyczna z zapleczem i kuchnia z zapleczem:
- pęcherze w pokryciu z papy asfaltowej łącznika,
- liczne pęknięcia papy łącznika,
- zwietrzenia papy łącznika,
- pogięte i skorodowane rynny łącznika,
- stan papy pozostałych obiektów zadawalający,
- zanieczyszczone rynny (najmocniej daszek nad wejściem głównym),
- miejscami uszkodzone obróbki gzymsów (rozszczelnienia),
- na niektórych odcinkach wadliwe spadki rynien – szczególnie zaplecza sali gimnastycznej,
- wykrusza się cegła z kominów nad mieszkaniem służbowym (powoduje zacieki),
- zwietrzała papa na daszkach i złe spadki z małymi odpływami (powoduje zacieki)
- wyloty przewodów wentylacyjnych nad mieszkaniem służbowym otwarte od góry, w tym 1 przewód 25 x 25 cm (przy dużych opadach skutkuje zaciekami).
4.3. Pomieszczenia wewnętrzne:
4.3.1. Posadzki:
- w klasach płytki PCV o dużym stopniu zużycia (30-to letni okres ekspoatacji) szczególnie w klasach nr 8, 25, 26, 12, 15, 16, 17, 6 (wstawki w miejscach przetarć posadzki),
- korytarze I i II p. – posadzka PCV rulonowi – przetarcia na stykach, przy dylatacjach – wgłębienia i nierówności, wstawki wykładziny o innych kolorach i kierunku wkładania,
- korytarz parteru – w hollu wejścia głównego i części przyległego korytarza – lastryko wylewane z podziałem na pola ~ 10 m2 – posadzka miejscami zapadnięta – uskoki między polami ~1 cm. Pozostała częśćkorytarza – lastryko wylewane z podziałem na pola ~1 m2 – miejscami pęknięcia w narożach.
4.3.2. Malowanie – malowanie sufitów – głównie farbami klejowymi, część pomieszczeń farbami emulsyjnymi. Ściany malowane farbami emulsyjnymi, lamperie olejne. Pomieszczenia są sukcesywnie odmalowywane. Część pomieszczeń kwalifikuje się do malowania w czasie najbliższych wakacji, a mianowicie pomieszczenia nr 8, 15, 12, 13, 6, 16, 17, 18, korytarz parteru, 10, 19, 22, 36 (najpilniej pom. 8 i 15).
4.3.3. Sanitariaty:
- posadzki lastryko wylewane: nieoszlifowane, powyszczerbiane, zaniżone kratki ściekowe, wstawki po przebiciach, nieestetyczne (plamy), rury nieosadowane, miejscami głuche,
- część ścian kafelkowana w czasie budowy w latach 70-tych na niskim poziomie jakościowym (wykonanie i materiał), okładzina miejscami głucha (może odpadać),
- kabiny malowane olejno,
- niektóre umywalki słabo umocowane.
4.3.4. Kuchnia z zapleczem:
- kafelkowanie ścian niskiej jakości (~lat 70-tych), miejscami głuche,
wysokość kafelkowania nie spełnia wymogów sanitarnych,
- posadzka lastryko popękana, kratki ściekowe zaniżone.
4.3.5. Część sportowa:
- niedostateczna wentylacja sali gimnastycznej,
- nieestetyczna obudowa grzejników grzejników sali gimnastycznej,
- miejscowe złuszczenia farsy (w niewielkich ilościach),
- w szatni dziewcząt – w sionku wyszczerbione lastryko.
4.3.6. Piwnice:
- schody zewnętrzne do piwnicy popękane i poszczerbione,
- nieliczne małe zarysowania ścian konstrukcyjnych,
- zacieki wody gruntowej do piwnicy od strony północnej części kuchennej.
4.3.7. Stolarka okienna:
- okienka piwniczne zbutwiałe,
- okna do sanitariatów, szatni (małe o wym. 0,9 x 2,40 m) w ilości 23 szt. są w bardzo złym stanie technicznym (zbutwienia ram dolnych i w miejscach osadzenia okuć, wypatrzenia i nieszczelności, obluzowanie części
zamocowań do ścian),
- okna do pomieszczeń (duże) z PUC stan dobry ( powymieniane w 1998 r.).
4.3.8. Stolarka drzwiowa:
- stolarka drzwiowa w różnym stopniu zużycia ponad 30 lat eksploatacji (uszkodzenia i wyszczerbienia futryn, wypatrzenia, obwisnięcia na zawiasach, wyrobione zamki i okucia, częściowo poluzowane futryny).
4.3.9. Instalacja:
- instalacja wodociągowa, kanalizacyjna i c.o od czasu oddania szkoły do użytku nie była wymieniana poza drobnymi przypadkami spowodowanymi awariami,
- stan rur w kanałach jest zły (miejscowa korozja, zarastania od wewnątrz – stwierdzono w trakcie awarii (dotyczy c.o),
- instalacja kanalizacyjna w części styków rur (na kielichach) koroduje.
5. Elewacja:
- liczne fragmenty odpadniętego tynku elewacji ścian szczytowych sali gimnastycznej i zaplecza sali (około 20%),
- odpadnięte duże fragmenty tynku z budynku dydaktycznego od strony kuchni (18 m2),
- odpadanie tynków z daszków zaplecza i daszku w szczycie budynku głównego,
- ubytki tynków filarów na styku obróbkami blacharskimi,
- zarysowania części szpalet nadproży okiennych podłużnych,
- pęknięty narożnik daszku bocznego z ubytkach betonu,
- zarysowany narożnik ogniomuru kuchni,
- niepomalowane filarki szpalety okiennej po wymianie okien,
- rysy na stykach elementów podokiennych (z wykruszaniem się zaprawy) oraz zarysowania samych elementów,
- poobrywane i poluzowane oraz pogięte parapety podokienne parteru wszystkich obiektów. Częściowe ubytki w parapetach blaszanych,
- masowe złuszczenia powłoki malarskiej oraz z podkładem (od 10% - 50% na poszczególnych ścianach) na wszystkich obiektach szkoły,
- popękane schody do bud. głównego od strony sali gimnastycznej ,
- uszkodzenia dwóch stopni schodów wejścia do szkoły,
- mur oporowy schodów zew. do piwnic pęknięty i wybrzuszony.
Uszkodzone murki na świetlicy piwnic.
6. Elementy zewnętrzne:
6.1. Drogi, place i chodniki:
- opaska budynku głównego od frontu szkoły zdeformowane, miejscami o niewłaściwych spadkach,
- opaski i chodniki z płytek chodnikowych bardzo nierówne i o różnych spadkach,
- place asfaltowe i betonowe nierówne i z częściowo wadliwymi spadkami, beton fragmentami kruszeje,
- ubytki nawierzchni asfaltowej w kilku miejscach gdzie zakładano ogromy budynku,
- ubytki w nawierzchni przy ścianie sali gimnastycznej,
- schody terenowe kruszeją,
- brak czyszczaków na dwóch rurach spustowych (bud. główny od strony sali gimnastycznej).
6.2. Przyłącza kanalizacyjne:
- przyłącza kanalizacyjne są drożne. Nie drożna jest jeden odpływ kanalizacyjny od nieczynnego pionu z pom. nr.11.
6.3. Ogrodzenie:
- ogrodzenie w wielu miejscach wykazuje korozję i wymaga konserwacji.
Części dolnych kątowników ram skorodowane.
6.4. Zieleń:
- tereny zielone są dobrze utrzymane. Trawniki na bieżąco pielęgnowane.
6.5. Boiska:
Nawierzchnia boisk nierówna. W czasie opadów powstają zastoiny wody.
7. Zalecenia wykonania robót remontowych:
a) zaplanować remont elewacji. W pierwszej kolejności naprawa obróbek blacharskich – parapetów podokiennych, uzupełnienia odpadniętych tynków wymiana głuchych tynków na nowe a następnie malowanie elewacji całej szkoły;
b) dach:
- wykonać pokrycie papą termozgrzewalną łącznika oraz z wymianą rynien i skorodowanych oraz uszkodzonych obróbek blacharskich,
- zaplanować na 2006 pokrycie papą termozgrzewalną budynku głównegolub konserwacją obecnego pokrycia z papy asfaltowej. Wymienienie rynny.
- wykonać prawidłowy właz na dach,
- naprawić kominy na bud. głównym (2 szt.) i nad kuchnią. Zabezpieczyć wloty do komina nad mieszkaniem służbowym przed przedostaniem się wód opadowych,
- umocować wyrwany wspornik od gromu na dachu bud. głównego,
- wyczyścić rynnę i zakonserwować od wewnątrz (w wypadku wymiany w terminie póżniejszym). Poprawić ich spadki,
- prawidłowo zwentylować przestrzeń stropów dachu,
- naprawić odpływy z daszków i poprawić pokrycie;
c) zaplanować sukcesywny remont sanitariatów;
d) wymienić zbutwiałe okienka piwniczne i dokończyć pozostałą wymianę okien;
e) zwiększyć skuteczność wentylacji w sali gimnastycznej oraz poprawić wentylację w małej sali gimnastycznej;
f) przeprowadzać lakierowanie konserwacyjne parkietów sali gimnastycznej (w zależności od natężenia ruchu) celem uniknięcia kosztownego cyklinowania;
g) zaplanować wymianę obudów grzejników w sali gimnastycznej;
h) zaplanować sukcesywną wymianę wyeksploatowanych posadzek PCV i uszkodzonego lastryka w części korytarza parteru;
i) kontynuować bieżące malowanie pomieszczeń. W trakcie prac malarskich zlikwidować istniejące zarysowania ścian i sufitów;
j) zaplanować sukcesywną wymianę instalacji wod.-kan. i c.o. (w pierwszej kolejności w kanałach);
k) roboty zewnętrzne:
- wyremontować uszkodzone murki studzienek naświetli okiennych piwnic,
- wyremontować schody do piwnicy,
- prowadzić coroczne kontrole i czyszczenie krat odwodnienia powierzchniowego,
- uzupełnić brakujące fragmenty nawierzchni placów po wykonanych ogromach,
- zaplanować konserwację ogrodzenia i naprawę części przęseł;
l) planować wykonanie pozostałych robót związanych z usunięciem opisanych w niniejszym protokóle usterek.
Uwaga: w pierwszej kolejności należałoby wykonać remont elewacji. Jej obecny stan narusza art. 5 ust. 2 Ustawy Prawo budowlane w zakresie estetyki obiektu budowlanego.
8. Uwagi i wnioski:
a) aktualny stan techniczny obiektów szkoły nie stwarza zagrożeniabezpieczeństwa użytkownikom szkoły i mogą być użytkowane zgodniez przeznaczeniem,
c) użytkowanie obiektów odbywa się w sposób zgodny w wymogami art. 5 ust. 2 Ustawy Prawo budowlane,
c) dla utrzymania warunków bezpiecznej eksploatacji obiektów i zapewnieniaich technicznej sprawności konieczne jest prowadzenie prac remontowychwynikłych z zaleceń niniejszego protokółu,
d) w zakresie estetyki obiektu budowlanego elewacja nie spełnia wymogów Ustawy Prawo budowlane