W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Protokół z okresowej kontroli stanu technicznego sprawności obiektu budowlanego przeprowadzona 14 lutego 2005 roku

XML

Treść


1.       Dokumenty i dowody opracowania:

a)       zlecenie użytkownika obiektu,

b)       oględziny i badanie stanu technicznego na miejscu,

c)       prawo budowlane – Ustawa z 07.07.1994 r. (tekst ujednolicony zmieniony ustawą z dnia 27.03.2003 r.),

d)       rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,

e)       normy państwowe i literatura techniczna.

2.       Przedmiot i cel opracowania:

Przedmiotem kontroli są obiekty i otoczenie Szkoły Podstawowej Nr 12. Celem jest określenie stanu technicznego i przydatności do użytkowania oraz estetyki obiektów szkoły oraz ich otoczenia.

3.       Charakterystyka techniczna obiektu:

3.1.    Dane techniczne:

- rok budowy: 1974,

- powierzchnia użytkowa: 3238,15 m2,

- kubatura: 15866 m3,

- ilość kondygnacji:

         budynek dydaktyczny: 3

         sala gimnastyczna, zaplecza: 1

- ilość kondygnacji podziemnych: zaplecza 1.

3.2.    Opis techniczny:

- technologia budowy: uprzemysłowiona wielkoblokowa,

- obiekty szkoły: budynek dydaktyczny 3-kondygnacyjny pięciosegmentowy,łącznik, sala gimnastyczna z zapleczem – obiekty jednokondygnacyjne, kuchnia z zapleczem – jednokondygnacyjna, podpiwniczona,

- zabezpieczenie przed wpływami szkód górniczych: dla III kat.

3.3.    Konstrukcja obiektu:

- fundamenty: ławy żelbetowe,

- ściany fundamentowe i piwniczne betonowe monolityczne,

- ściany nadziemia zewnętrzne z agloporytobetonu, nośne – wewnętrzne   i usztywniające z żwirobetonu, działowe z cegły dziurawki,

- stropy – z płyt kanałowych prefabrykowanych, nad częścią podpiwniczoną   (nad piwnicami) – DZ – 3 z płytą żelbetową,

- schody: prefabrykowane żelbetowe,

- dach: płyty pianobetonowe gr. 12 cm oparte na murkach ażurowych z cegłydziurawki,

- pokrycia dachu: 2 x papa asfaltowa na lepiku.

3.4.    Wykończenie obiektu:

- klasy: płytki PCV i częściowo wykładzina rulonowa PCV,

- korytarze: parter lastryko wylewane, I i II p. wykładzina rulonowi PCV,

- pomieszczenia sanitarne – lastryko wylewane,

- piwnica – posadzka cementowa zatarta na ostro,

- pomieszczenia sali gimnastycznej:sala gimnastyczna – parkiet dębowy,    zaplecza – lastryko wylewane, szatnie – płytki gresowe,

- malowania wewnętrzne: farby klejowe i emulsyjne, lamperie olejne,   fragmenty ścian w sanitariatach wyłożone płytkami ceramicznymi niskiej klasy lat 70—tych (bez obudowy rur).

4.       Aktualny stan obiektu:

4.1.     Konstrukcja:

- zarysowania na części styków ścian zewnętrznych z poprzecznymi,

- zarysowania nieliczne na połączeniach nośnych elementów prefabrykowanych,

- zarysowania części styków elementów stropowych,

- zarysowania na stykach prefabrykowanych elementów ścian zewnętrznych,

- zarysowania części falistych elementów podokiennych (od zewnątrz),

- pionowe i ukośne zarysowanie ściany łącznika,

- zarysowanie nośnej ściany wewnętrznej sali gimnastycznej (pionowei ukośne),

- zarysowania ścian szczytowych sali gimnastycznej z zapleczem (pionowe  między elementami i ukośne),

- nieliczne zarysowania ścian piwnic,

- podłużne rysy w części nadproży okiennych od zewnątrz.

Uwaga: budynek zabezpieczony jest na III kat. szkód górniczych, rozwartość i zakres zarysowań mieści się w granicach przyjętych zabezpieczeń. 
Nie powoduje to aktualnie stanu zagrożenia stateczności obiektów.

4.2.     Dach:

4.2.1.         Dach budynku dydaktycznego:

- pęcherze w pokryciu papowym (papa asfaltowa),

- spękania papy,

- w dwóch kominach złuszcza się tynk łącznie z warstwą muru ceglanego   komina,

- złuszczanie się miejscowe powłoki malarskiej z kominów,

- wyrwany wspornik odgromu w narożniku południowo-wschodnim,

- na niektórych odcinkach rynien niewłaściwe spadki,

- rynny częściowo zanieczyszczone,

- krzywizny rynien, wygięcia i w niektórych miejscach występuje korozja,

- zły stan wyłazu na dach.

4.2.2.         Łącznik, sala gimnastyczna z zapleczem i kuchnia z zapleczem:

- pęcherze w pokryciu z papy asfaltowej łącznika,

- liczne pęknięcia papy łącznika,

- zwietrzenia papy łącznika,

- pogięte i skorodowane rynny łącznika,

- stan papy pozostałych obiektów zadawalający,

- zanieczyszczone rynny (najmocniej daszek nad wejściem głównym),

- miejscami uszkodzone obróbki gzymsów (rozszczelnienia),

- na niektórych odcinkach wadliwe spadki rynien – szczególnie zaplecza sali gimnastycznej,

- wykrusza się cegła z kominów nad mieszkaniem służbowym (powoduje   zacieki),

- zwietrzała papa na daszkach i złe spadki z małymi odpływami (powoduje   zacieki)

- wyloty przewodów wentylacyjnych nad mieszkaniem służbowym otwarte   od góry, w tym 1 przewód 25 x 25 cm (przy dużych opadach skutkuje   zaciekami).

4.3.     Pomieszczenia wewnętrzne:

4.3.1.         Posadzki:

- w klasach płytki PCV o dużym stopniu zużycia (30-to letni okres  ekspoatacji) szczególnie w klasach nr 8, 25, 26, 12, 15, 16, 17, 6 (wstawki w miejscach przetarć posadzki),

- korytarze I i II p. – posadzka PCV rulonowi – przetarcia na stykach, przy  dylatacjach – wgłębienia i nierówności, wstawki wykładziny o innych kolorach i kierunku wkładania,

- korytarz parteru – w hollu wejścia głównego i części przyległego korytarza – lastryko wylewane z podziałem na pola ~ 10 m2 – posadzka  miejscami zapadnięta – uskoki między polami ~1 cm. Pozostała częśćkorytarza – lastryko wylewane z podziałem na pola ~1 m2 – miejscami  pęknięcia w narożach.

4.3.2.         Malowanie – malowanie sufitów – głównie farbami klejowymi, część pomieszczeń farbami emulsyjnymi. Ściany malowane farbami emulsyjnymi, lamperie olejne. Pomieszczenia są sukcesywnie odmalowywane. Część pomieszczeń kwalifikuje się do malowania w czasie najbliższych wakacji, a mianowicie pomieszczenia nr 8, 15, 12, 13, 6, 16, 17, 18, korytarz parteru, 10, 19, 22, 36 (najpilniej pom. 8 i 15).

4.3.3.         Sanitariaty:

- posadzki lastryko wylewane: nieoszlifowane, powyszczerbiane, zaniżone  kratki ściekowe, wstawki po przebiciach, nieestetyczne (plamy), rury nieosadowane, miejscami głuche,

- część ścian kafelkowana w czasie budowy w latach 70-tych na niskim  poziomie jakościowym (wykonanie i materiał), okładzina miejscami głucha (może odpadać),

- kabiny malowane olejno,

- niektóre umywalki słabo umocowane.

4.3.4.         Kuchnia z zapleczem:

- kafelkowanie ścian niskiej jakości (~lat 70-tych), miejscami głuche,

  wysokość kafelkowania nie spełnia wymogów sanitarnych,

- posadzka lastryko popękana, kratki ściekowe zaniżone.

4.3.5.         Część sportowa:

- niedostateczna wentylacja sali gimnastycznej,

- nieestetyczna obudowa grzejników grzejników sali gimnastycznej,

- miejscowe złuszczenia farsy (w niewielkich ilościach),

- w szatni dziewcząt – w sionku wyszczerbione lastryko.

4.3.6.         Piwnice:

- schody zewnętrzne do piwnicy popękane i poszczerbione,

- nieliczne małe zarysowania ścian konstrukcyjnych,

- zacieki wody gruntowej do piwnicy od strony północnej części kuchennej.

4.3.7.         Stolarka okienna:

- okienka piwniczne zbutwiałe,

- okna do sanitariatów, szatni (małe o wym. 0,9 x 2,40 m) w ilości 23 szt. są  w bardzo złym stanie technicznym (zbutwienia ram dolnych i w miejscach osadzenia okuć, wypatrzenia i nieszczelności, obluzowanie części

  zamocowań do ścian),

- okna do pomieszczeń (duże) z PUC stan dobry ( powymieniane w 1998 r.).

4.3.8.         Stolarka drzwiowa:

- stolarka drzwiowa w różnym stopniu zużycia ponad 30 lat eksploatacji   (uszkodzenia i wyszczerbienia futryn, wypatrzenia, obwisnięcia na   zawiasach, wyrobione zamki i okucia, częściowo poluzowane futryny).

4.3.9.         Instalacja:

- instalacja wodociągowa, kanalizacyjna i c.o od czasu oddania szkoły do   użytku nie była wymieniana poza drobnymi przypadkami spowodowanymi   awariami,

- stan rur w kanałach jest zły (miejscowa korozja, zarastania od wewnątrz – stwierdzono w trakcie awarii (dotyczy c.o),

- instalacja kanalizacyjna w części styków rur (na kielichach) koroduje.

 

5.       Elewacja:

- liczne fragmenty odpadniętego tynku elewacji ścian szczytowych sali   gimnastycznej i zaplecza sali (około 20%),

- odpadnięte duże fragmenty tynku z budynku dydaktycznego od strony   kuchni (18 m2),

- odpadanie tynków z daszków zaplecza i daszku w szczycie budynku   głównego,

- ubytki tynków filarów na styku obróbkami blacharskimi,

- zarysowania części szpalet nadproży okiennych podłużnych,

- pęknięty narożnik daszku bocznego z ubytkach betonu,

- zarysowany narożnik ogniomuru kuchni,

- niepomalowane filarki szpalety okiennej po wymianie okien,

- rysy na stykach elementów podokiennych (z wykruszaniem się zaprawy)  oraz zarysowania samych elementów,

- poobrywane i poluzowane oraz pogięte parapety podokienne parteru   wszystkich obiektów. Częściowe ubytki w parapetach blaszanych,

- masowe złuszczenia powłoki malarskiej oraz z podkładem (od 10% - 50%   na poszczególnych ścianach)  na wszystkich obiektach szkoły,

- popękane schody do bud. głównego od strony sali gimnastycznej ,

- uszkodzenia dwóch stopni schodów wejścia do szkoły,

- mur oporowy schodów zew. do piwnic pęknięty i wybrzuszony.

  Uszkodzone murki na świetlicy piwnic.

 

6. Elementy zewnętrzne:

6.1. Drogi, place i chodniki:

- opaska budynku głównego od frontu szkoły zdeformowane, miejscami    o niewłaściwych spadkach,

- opaski i chodniki z płytek chodnikowych bardzo nierówne i o różnych   spadkach,

- place asfaltowe i betonowe nierówne i z częściowo wadliwymi spadkami,   beton fragmentami kruszeje,

- ubytki nawierzchni asfaltowej w kilku miejscach gdzie zakładano ogromy  budynku,

- ubytki w nawierzchni przy ścianie sali gimnastycznej,

- schody terenowe kruszeją,

- brak czyszczaków na dwóch rurach spustowych (bud. główny od strony sali gimnastycznej).

6.2. Przyłącza kanalizacyjne:

- przyłącza kanalizacyjne są drożne. Nie drożna jest jeden odpływ kanalizacyjny od nieczynnego pionu z pom. nr.11.

6.3. Ogrodzenie:

- ogrodzenie w wielu miejscach wykazuje korozję i wymaga konserwacji.

  Części dolnych kątowników ram skorodowane.

6.4. Zieleń:

- tereny zielone są dobrze utrzymane. Trawniki na bieżąco pielęgnowane.

6.5. Boiska:

Nawierzchnia boisk nierówna. W czasie opadów powstają zastoiny wody.

7. Zalecenia wykonania robót remontowych:

a)        zaplanować remont elewacji. W pierwszej kolejności naprawa obróbek blacharskich – parapetów podokiennych, uzupełnienia odpadniętych tynków  wymiana głuchych tynków na nowe a następnie malowanie elewacji całej szkoły;

b)        dach:

- wykonać pokrycie papą termozgrzewalną łącznika oraz z wymianą rynien i skorodowanych oraz uszkodzonych obróbek blacharskich,

- zaplanować na 2006 pokrycie papą termozgrzewalną budynku głównegolub konserwacją obecnego pokrycia z papy asfaltowej. Wymienienie rynny.

- wykonać prawidłowy właz na dach,

- naprawić kominy na bud. głównym (2 szt.) i nad kuchnią. Zabezpieczyć  wloty do komina nad mieszkaniem służbowym przed przedostaniem się wód opadowych,

- umocować wyrwany wspornik od gromu na dachu bud. głównego,

- wyczyścić rynnę i zakonserwować od wewnątrz (w wypadku wymiany  w terminie póżniejszym). Poprawić ich spadki,

- prawidłowo zwentylować przestrzeń stropów dachu,

- naprawić odpływy z daszków i poprawić pokrycie;

c)  zaplanować sukcesywny remont sanitariatów;

d)  wymienić zbutwiałe okienka piwniczne i dokończyć pozostałą wymianę      okien;

e) zwiększyć skuteczność wentylacji w sali gimnastycznej oraz poprawić     wentylację w małej sali gimnastycznej;

f) przeprowadzać lakierowanie konserwacyjne parkietów sali gimnastycznej     (w zależności od natężenia ruchu) celem uniknięcia kosztownego    cyklinowania;

g) zaplanować wymianę obudów grzejników w sali gimnastycznej;

h) zaplanować sukcesywną wymianę wyeksploatowanych posadzek PCV     i uszkodzonego lastryka w części korytarza parteru;

i) kontynuować bieżące malowanie pomieszczeń. W trakcie prac malarskich    zlikwidować istniejące zarysowania ścian i sufitów;

j) zaplanować sukcesywną wymianę instalacji wod.-kan. i c.o. (w pierwszej    kolejności w kanałach);

k) roboty zewnętrzne:

- wyremontować uszkodzone murki studzienek naświetli okiennych piwnic,

- wyremontować schody do piwnicy,

- prowadzić coroczne kontrole i czyszczenie krat odwodnienia powierzchniowego,

- uzupełnić brakujące fragmenty nawierzchni placów po wykonanych ogromach,

- zaplanować konserwację ogrodzenia i naprawę części przęseł;

l) planować wykonanie pozostałych robót związanych z usunięciem opisanych   w niniejszym protokóle usterek.

Uwaga: w pierwszej kolejności należałoby wykonać remont elewacji. Jej obecny stan narusza art. 5 ust. 2 Ustawy Prawo budowlane w zakresie estetyki obiektu budowlanego.

 

8. Uwagi i wnioski:

a)  aktualny stan techniczny obiektów szkoły nie stwarza zagrożeniabezpieczeństwa użytkownikom szkoły i mogą być użytkowane zgodniez przeznaczeniem,

c)        użytkowanie obiektów odbywa się w sposób zgodny w wymogami art. 5 ust. 2 Ustawy Prawo budowlane,

c)  dla utrzymania warunków bezpiecznej eksploatacji obiektów i zapewnieniaich technicznej sprawności konieczne jest prowadzenie prac remontowychwynikłych z zaleceń niniejszego protokółu,

d)        w zakresie estetyki obiektu budowlanego elewacja nie spełnia wymogów Ustawy Prawo budowlane


Załączniki