Procedura organizacji indywidualnego nauczania
XMLTreść
PROCEDURA ORGANIZACJI INDYWIDUALNEGO NAUCZANIA
W ZESPOLE SZKÓŁ NR 2 IM. W. KORFANTEGO W JASTRZĘBIU - ZDROJU
Reguluje zasady i tryb organizowania indywidualnego nauczania w Zespole Szkół Nr 2 im. W. Korfantego w Jastrzębiu - Zdroju.
§ 1
Podstawa prawna
1. Art. 71b ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.);
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno - pedagogicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 172, poz. 1072);
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2008 r. Nr 175, poz. 1086).
§ 2
Cel
Indywidualne nauczanie jest formą realizacji obowiązku nauki w szkole ponadgimnazjalnej.
Indywidualne nauczanie organizuje się dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
§ 3
Zasady ogólne
1.Poradnia psychologiczno - pedagogiczna na wniosek rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia wydaje orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.
2. Dyrektor szkoły, na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, określa tygodniowy wymiar godzin dla ucznia realizującego indywidualne nauczanie.
3. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia (załącznik nr 1), organizuje indywidualne nauczanie ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Zgodnie z art. 71 b ust. 5c i 5d ustawy o systemie oświaty, indywidualne nauczanie dyrektor szkoły organizuje w porozumieniu z organem prowadzącym, w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych oraz form pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
4. Dyrektor szkoły, organizując indywidualne nauczanie, przestrzega zapisów rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz innych przepisów prawa oświatowego, w tym rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania, w szczególności w zakresie:
1) przydzielania godzin indywidualnego nauczania nauczycielom z wymaganymi kwalifikacjami,
2) realizowania tygodniowego wymiaru godzin indywidualnego nauczania co najmniej w ciągu 3 dni.
5. Organizując indywidualne nauczanie, dyrektor szkoły uwzględnia konieczność zapewnienia uczniowi realizacji wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych wynikających ze szkolnego planu nauczania. Uczeń może być, na podstawie odrębnych przepisów, zwolniony z zajęć wychowania fizycznego oraz informatyki/technologii informacyjnej.
6. Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania dyrektor szkoły może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia oraz warunków miejsca, w którym są organizowane zajęcia indywidualnego nauczania.
7. Zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w domu rodzinnym, specjalnym ośrodku szkolno - wychowawczym lub w szkole. Zajęcia indywidualnego nauczania mogą być organizowane w szkole w zakresie określonym w orzeczeniu, w odniesieniu do ucznia, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
8. Na podstawie dostarczonego orzeczenia dyrektor szkoły opracowuje organizację nauczania indywidualnego (załącznik nr 2). Dokument powinien zawierać:
1) imię i nazwisko ucznia;
2) datę jego urodzenia;
3) oznaczenie typu szkoły oraz klasy, do której uczeń uczęszcza;
4) numer orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania;
5) okres, w którym organizuje się nauczanie indywidualne, wynikający z orzeczenia;
6) miejsce realizacji indywidualnego nauczania;
7) tygodniowy wymiar godzin indywidualnego nauczania z podziałem na przedmioty i uczących nauczycieli.
9. Godziny indywidualnego nauczania nie są wliczone do pensum nauczyciela i płatne są jak każda godzina ponadwymiarowa danego nauczyciela. W wyjątkowych przypadkach można potraktować godziny indywidualnego nauczania jako uzupełnienie etatu.
Załączniki:
1) załącznik nr 1 - wniosek rodziców/prawnych opiekunów lub
pełnoletniego ucznia o indywidualne nauczanie; 2) załącznik nr 2 - organizacja indywidualnego nauczania.