[start]   [koniec]

PROCEDURA PRZYJMOWANIA I ROZPATRYWANIA SKARGI WNIOSKÓW

 

Podstawa prawna

1. Ustawa z dn. 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: dz.u. z 2000r., nr 98, póz. 1071).

2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002r., nr 5, póz. 46).

 

Rozdział I

Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków

1. W przedszkolu wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez:

a) dyrektora,

b) wicedyrektora.

2. Dyrektor szkoły lub wicedyrektor przyjmują skargi i wnioski w każdy poniedziałek od godz. 15.00 do 16.00. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, listownie, telegraficznie, a także ustnie do protokołu.

3. Pracownik szkoły, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności, obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie dyrektorowi.

4. Wzór protokołu, o którym mowa w pkt. 3 stanowi załącznik nr l do niniejszej procedury.

5. Dyrektor prowadzi rejestr skarg i wniosków.

6. Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.

7. Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego - anonimy.

8. Rejestr skarg uwzględnia następujące rubryki:

a) liczba porządkowa,

b) data wpływu skargi/wniosku,

c) data rejestrowania skargi/wniosku,

d) adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek,

e) informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek,

f) termin załatwienia skargi/wniosku,

g) imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku,

h) data załatwienia,

i) krótka informacja o sposobie załatwienia sprawy,

9. Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości przedszkola.

 

Rozdział II

Kwalifikowanie skarg i wniosków

1. Kwalifikowania spraw jako skargi lub wnioski dokonuje dyrektor. Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest rejestru skarg i wniosków.

2. Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nie usunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznani.

3. Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji szkoły, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesiać zgodnie z właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę wskazując właściwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji szkoły.

4. Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować, następnie pismem przewodnim przesiać odpisy właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji szkoły.

5. Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.

6. Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.

 

Rozdział III

Rozpatrywanie skarg i wniosków

1. Skargi/wnioski rozpatruje dyrektor przedszkola lub osoba przez niego upoważniona.

2. Imienny wykaz osób upoważnionych do rozpatrywania skarg/wniosków zawiera załącznik nr 2 do niniejszej procedury.

3. Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następującą dokumentację:

a) oryginał skargi/wniosku,

b) notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego,

c) materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku,

d) odpowiedź do wnoszącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,

e) inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.

4. Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:

a) oznaczenie organu, od którego pochodzi,

b) wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,

c) faktyczne i prawne uzasadnienie, jeżeli skarga/wniosek została załatwiona odmownie,

d) imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.

5. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w kancelarii przedszkola.

 

Rozdział IV

Terminy rozpatrywania skarg i wniosków

1. Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.

2. Skargę/wniosek rozpatruje się:

a) do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny,

b) do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające,

c) do dwóch miesięcy, gdy skarga/wniosek jest szczególnie skomplikowana,

3. Do siedmiu dni należy:

a) przesiać skargę/wniosek do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego lub zwrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu,

b) przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy jest organ wymiaru sprawiedliwości,

c) przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów,

d) przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia,

e) zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku,

f) udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.

 

Załączniki:

1) protokół przyjęcia skargi ustnej,

2) imienny wykaz osób uprawnionych do rozpatrywania skarg i wniosków

 

 

 

POSTĘPOWANIE PRZY ROZPATRYWANIU SKARG I WNIOSKÓW

 

1. Przyjęcie, kwalifikowanie i rejestracja skargi/wniosku.

2. Analiza treści skargi/wniosku, wyłonienie i wyszczególnienie zarzutów.

3. Jeżeli z treści skargi/wniosku nie można ustalić jej przedmiotu należy wezwać wnoszącego do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania skargi/wniosku z jednoczesnym pouczeniem, że nie usunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi/wniosku bez rozpoznania.

4. Analiza zarzutów przedstawionych w skardze w aspekcie aktów prawnych.

5. Zaplanowanie czynności postępowania wyjaśniającego:

a) ustalenie źródeł informacji, trybu i form ich zbierania,

b) ustalenie dokumentów przewidzianych do kontroli, analizy,

c) ustalenie harmonogramu przewidzianych działań,

d) przygotowanie narzędzi wspomagających wyjaśnienie sprawy, np.:

- kwestionariusze wywiadów,

- kwestionariusze ankiet,

- scenariusze spotkań,

- arkusze diagnostyczne.

6. Przeprowadzenie zaplanowanych działań.

7. Analiza zebranych materiałów, ustalenie stanu faktycznego, odniesienie się do stanu prawnego i zasadności zarzutów.

8. Redagowanie uwag i wniosków oraz określenie przyczyn zaistniałej w szkole sytuacji.

9. Sporządzenie notatki służbowej.

10. Opracowanie i przesłanie odpowiedzi do wnoszącego skargę/wniosek.

11 .Sformułowanie wniosków do dalszej pracy.

 

 

 

TERMINY ZAŁATWIANIA SPRAW

według Kpa

 

Bez zbędnej zwłoki

 

Uszczegółowienie

 

Niezwłocznie powinny być załatwione sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o posiadane już dowody (dokumenty).

W ciągu miesiąca należy sprawę sfinalizować, jeśli sprawa wymaga wyjaśnień

 

Nie później niż w ciągu dwóch miesięcy sprawa musi być załatwiona, jeśli jest bardzo skomplikowana.

 

Terminy te biegną od dnia wszczęcia postępowania, a zgodnie z art. 61 § 3, datą wszczęcia jest dzień doręczenia żądania o rozpoczęcie sprawy.

 

Jeśli nie można sprawy załatwić w określonych terminach należy zawiadomić o tym wnoszącego skargę/wniosek i podać przyczynę zwłoki oraz wskazać nowy termin załatwienia.

 

 

 

IMIENNNY WYKAZ OSÓB UPRAWNIONYCH DO ROZPATRYWANIA SKARG I WNIOSKÓW:

 

1 .ZAORSKA-DUDA BOŻENA- dyrektor Publicznego Przedszkola NR 21

 

2.KOSIOREK KATARZYNA- w-ce dyrektor Publicznego Przedszkola NR 21