PROCEDURA PRZYJMOWANIA I ROZPATRYWANIA SKARG I WNIOSKÓW W MIĘDZYSZKOLNYM OŚRODKU SPORTOWYM W JASTRZĘBIU ZDROJU

 

Podstawa prawna

1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071)

2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 08 czerwca 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002 r. Nr 5, poz. 46)

 

I. Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków 

1. W placówce wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez:

            a) dyrektora

2. Dyrektor placówki przyjmuje skargi i wnioski w terminach ustalonych i podanychdo powszechnej wiadomości na tablicy informacyjnej w sekretariacie placówki.

3. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.

4. Pracownik placówki, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności, obowiązanyjest przekazać ją niezwłocznie dyrektorowi.

5. Wzór protokołu, o którym mowa w punkcie 3 stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej procedury.

6. Dyrektor prowadzi rejestr skarg i wniosków.

7. Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne  oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.

8. Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska     (nazwy) oraz adresu wnoszącego – anonimy.

9. Rejestr skarg i wniosków uwzględnia następujące rubryki:

            a) liczba porządkowa,

            b) data wpływu skargi/wniosku,

            c) data rejestrowania skargi/wniosku,

            d) adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek,

            e) informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek,

            f) termin załatwienia skargi/wniosku,

            g) imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku,

            h) data załatwienia,

            i) krótka informacja o sposobie załatwienia sprawy.

10. Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości placówki.

 

II. Kwalifikowanie skarg i wniosków 

1.Kwalifikowanie spraw jako skargi lub wniosku dokonuje dyrektor.

2. Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków.

3. Jeśli w treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienie lub uzupełnienie, z pouczeniem, że nieusunięci braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.

4. Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji placówki, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie z właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego lub zwrócić mu sprawę wskazując właściwy organ, kopie pisma zostawić w dokumentacji placówki.

5. Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegające rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować, następnie pismem przewodnim przesłać odpisy właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji placówki.

6. Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.

7. Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.

 

III. Rozpatrywanie skarg i wniosków 

1. Skargi/wnioski rozpatruje dyrektor placówki lub osoba przez niego upoważniona.

2. Imienny wykaz osób upoważnionych do rozpatrywania skarg/wniosków zawiera załącznik Nr 2 do niniejszej procedury.

3. Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następującą dokumentację:

            a) oryginał skargi/wniosku,

            b) notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania kwalifikacyjnego,

            c) materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku,

            d) odpowiedz do wnoszącego, w której został powiadomiony o sposobie

                rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,

            e) inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.

4. Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:

            a) oznaczenie organu, od którego pochodzi,

            b) wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się dowszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,

            c) faktyczne i prawne uzasadnienie, jeżeli skarga/wniosek została załatwiona odmownie,

            d) imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.

5. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w gabinecie dyrektora placówki

 

  

IV. Terminy rozpatrywania skarg i wniosków 

1. Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.

2. Skargę/wniosek rozpatruje się:

            a) do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny,

            b) do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające,

            c) do dwóch miesięcy, gdy skarga/wniosek jest szczególnie skomplikowana.

3. Do siedmiu dni należy:

            a) przesłać skargę/wniosek do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego lub zwrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu,

            b) przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy jest organ wymiaru sprawiedliwości,

            c) przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów,

            d) przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia,

            e) zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku,

            f) udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.

 

Załączniki:

1. Protokół przyjęcia skargi ustnej

2. Imienny wykaz osób uprawnionych do rozpatrywania skarg i wniosków.